Forfatter Emne: WBX DJ Toppakning? Og udskiftning..  (Læst 6966 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

schroder

• Gæst
WBX DJ Toppakning? Og udskiftning..
« Dato: 22. December 2012 kl: 18:57:18 »
Godaften de herre..

Ja, lige som man har brugt en FORMUE på at lave ALT på bilen samt skifter ALT sliddele, skulle det da ske, at den går i stykker på vej hjem til jul hos familien  :(

Jeg kørte ned af en tilkørsel og gav den alt hvad den kunne trække, for at følge med trafikken.. Men ligepludselig virker det som om den springer ud af 3-gear og der opstår en masse hvid røg, som kommer fra udstødningen.. Jeg når hurtig at koble ud og trækker ind til siden..
Jeg går stærkt ud fra, at det er toppakningen der er røget.. Men har i andre et bud, så sig gerne til..
Tegn: røg ud af udstødningen og drypper en smule væske ud af udstødningen. Som udgangspunkt ingen vand i olien. Kan starte, men går ud hurtigt uden hjælp.

Har nogle spørgsmål i forbindelse med udskiftning:
Mit problem er, at jeg skal have den hurtigt klar, så er der nogle af jer i det esbjergområdet der ligger inde med en toppakning til en WBX DJ motor?
Hvilket moment skal toppe spændes med?
Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på?
HAr man skulle rette slibe top samt block ved udskiftning? eller ved sådanne "fejl"?
Går ikke ud fra, at det er noget problem at tage toppe af, mens motoren ligger i bilen?

Skal være ærlig, at jeg er RIGTIG presset over den er gået i stykker, men ikke mere end at jeg nok skal finde en løsning på mit problem, men med jeres hjælp vil det være LANGT hurtigere.. :)

OG så er man glad for, at man lige har haft skilt det meste uden om på bilen ad og at man i den omgang har drejet ALLE gevin op (renset dem) samt givet dem koverfedt :) Så skal det nok kommer af..

Offline pep84df

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 22. December 2012 kl: 19:29:21 »
Godaften Schrøder!

Lad os tage en ting ad gangen:

Topmøtrikkerne skal ifølge min manual forspændes med 10 Nm i en bestemt rækkefølge.
Dernæst slutspændes med 35 Nm i samme rækkefølge.
Glem alt om planslibning da du derved ændrer afstanden mellem blok og top der hvor de store kølevandspakninger sidder.
Jeg bliver også nødt til at advare om at hvis du undlader at skifte oringene i både bund og top af cylinder er risikoen for at der løber kølevand i motorolien meget stor.
Beklager, men det er ikke som at skifte toppakning på en alm. rækkemotor!!!!!

Håber du finder en kompetent medhjælper.

MVH PETER

schroder

• Gæst
« Svar #2 Dato: 22. December 2012 kl: 19:52:23 »
Godaften Peter

Okey, må lige finde ud af rækkefølgen.. :/  Men tak :)

Okey, så det har ikke været "særlig nødvendig" på denne motor? Siden den har røget sig en tur..

oringe i top og bund? Nu ved jeg ikke lige præcis, hvilke oringe du mener, kan ikke lige danne mig et billede af hvor de dog skulle sidde.. Men hvorfor skulle disse være udsat efter at den har "smidt" toppakning? (Kan også læse, plus se på billederne af et slibesæt, at det ikke er "normal" kover toppakning. .:( )

Jamen så "svært" kan det nu heller ikke være.. ;) Det er DK vi lever i, der er ikke nogen der kommer uden at skulle betales for det ;) Jeg regner BESTEMT ikke med at der kommer en og hjælper, nej jeg søger ALT den hjælp jeg kan her og så kaster jeg mig ud i det.. Og for dyrt at skulle bringe den på værksted,... Er overbevist om, at en benzin motor fra 80'erne ikke kan være så kompleks :) Men tak for betænksomheden :)

schroder

• Gæst
« Svar #3 Dato: 22. December 2012 kl: 20:29:57 »
Så er rækkefølgen fundet på de 8 møtrikker/bolte der skal spændes med først 10NM og derefter 50NM :)

Man mangler stadigvæk hjælp:

Har erkendt og fået oplyst, at det ikke "bare" sådanne at skifte "toppakning" på denne motor. Er der en der konkret kan beskrive hvad der "skal" skiftes og hvad den sandsynligvis er sket ved min motor.. (ingen vand i olien, røg ud af udstødningen samt kølervæske)

Skal nå at lave den imellem jul og nytår :/ Så alle jeres erfaringer og beskrivelser skal hjælpe mig med at kunne gøre det så problemfrit som muligt :) På forhånd tak til jer der sætter sig ind i mit indlæg og kommer med hjælp :)

Vh Nicolaj

Offline Hinze

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
« Svar #4 Dato: 22. December 2012 kl: 21:03:53 »
jeg har nulret en hjemmeside med lidt info sammen; Se her engang

Hvis du mangler et pakningssæt har jeg nok et på "akuthylden".

Offline POLLE955

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
« Svar #5 Dato: 22. December 2012 kl: 21:26:00 »
Hej , jeg køre fra Næstved til Ikast i morgen , så hvis det pakningssæt kan komme til Næstved , kan jeg ta det med over broen .
hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Hinze

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 22. December 2012 kl: 21:42:14 »
Nicolaj; Hvor holder bilen, hvor er du? Var du ikke forbi i dag?

schroder

• Gæst
« Svar #7 Dato: 22. December 2012 kl: 22:03:59 »
Jo, jeg var lige forbi og da jeg så kørte ned af Greve s mod falster, "gik" den lige ned af rampen..  :(
Havde håbet at hilse på dig i dag :) Men må blive en anden gang. :)

Modtager MEGET gerne kørselshjælp af stumper, når jeg har styr på hvor og hvem :D

Jeg har fået bilen kørt tilbage til Oksbøl (Esbjerg området) da jeg ikke kan overskue at have den holdende på motorvejen.. :( Så hellere at den står et "sikkert" sted, hvor jeg kan lave den.. :)

Så bilen og jeg er på nuværende tidspunkt i Oksbøl lidt nord for Esbjerg..

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 22. December 2012 kl: 23:03:39 »
Nej, det er ikke en " normal " motor når talen går på en wbx. Den har " løse " cylinderforinger og i bunden af hver sidder en o-ring.
Hvis de er utætte får du en grålig substans, der hvor olien normalt har til huse.
Toppakning er ikke det man normalt vil kalde en toppakning, men en metalring der fæstes på cylinderen med et tyndt lag fedt ( såvidt
jeg husker )  + den nok så vigtige gummipakning mellem blokken og topstykket. Sidstnævnte KAN ikke lide ukorrekt kølervæske, hvilket
forresten også gælder for metallet i top og blok.
Da min blev renoveret var den heldigvis taget ud, så den kunne stilles på højkant så, at sige. Det lettede arbejdet med, at holde diverse
ting på rette plads under samling.

schroder

• Gæst
« Svar #9 Dato: 22. December 2012 kl: 23:19:59 »
Okey..

Men er det så disse "o-ringe" der er tale om, når den skyder vandet ud i cylinderen? Eller hvordan?

Tjo, jeg tager ikke motoren ud for at skifte disse pakninger, må være et trick for at holde dem på plads, om det så er 10-sek lim eller fedt som du selv nævner :)

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 23. December 2012 kl: 00:52:43 »
Erindrer noget om stødstængerne og de hydrauliske løftere - og vigtigheden af at stødstænger er centreret i løfteren når topstykket sættes på - og at denne lille "morsomhed" er "ekstra morsom" når motoren ligger i, og tyngdekraften gør sit til at få stødstængerne til at forlade centrum på løfterne....
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

schroder

• Gæst
« Svar #11 Dato: 23. December 2012 kl: 07:46:50 »
Godmorgen Jens

Jo, men der må jo være et trick til at gøre det alligevel.. :)

Søger stadigvæk hjælp:
Jeg bliver faktisk lidt "trist" når man stille problemer op, for selvfølgelig kan det da lade sig gøre, det er altså ikke en rumraket jeg skal sætte til vejrs...

Så den slags hjælp jeg søger kunne være:

1. For at få oringe samt pakninger til at blive på sin plads, kan man anvende 10-sek lim (bare en my, så de bliver der) eller give dem en lille smule fedt, så de klistre sig fast.
2. Til det med at få stødstængerne til at blive på sin plads, under fastspænding, kan man montere toppen. Kun lige "stramme" så stødstængerne får "bid" i løfterne og med søgeblad skubbe dem på plads i centrum af løfterne, for derefter at spænde forsigtit sammen..

Og nu må dette ikke ses som et "opstød", er glad for alt den hjælp jeg får, men har bare langt mere værd, hvis man har nogle gode ide'er end begrænsninger :)

Offline Hinze

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 23. December 2012 kl: 08:25:49 »
Nicolaj, Rolig nu. Prøv at se lidt på den side jeg linkede til tidligere i tråden.

Metalringene falder ingen steder; en knivspids fedt og de sidder fast nok. Stødstængerne sættes først efter topstykket er sat på og spændt; derimod skal stødstangsrørene lige trækkes en gang så de for den rigtige længde; alternativt kan du sætte teleskoprør på; det er meget lettere, men også dyrere. Du kan sagtens skifte topstykker med motoren i vognen. Det store kølerør på siden skal dog af (og selvfølgelig udstødningsrørene). Det er rigtig som JensJakob skriver at stødstængerne kan drille lidt, men det er når du spænder vippetøjet på. Hvis det gøres med "følelse" går det fint. Du skal løfte "bagenden" af hver stødstang samtidig med at du spænder vippetøjet til. Det er svært at skrive, men ikke så svært, hvis tålmodigheden er i hus.

VIGTIGT: når du har afmonteret møtrikkerne til topstykket og forsøger at trække det af SKAL du sørge for at foringerne bliver siddende, ellers har du pludselig stempelringe der har sluppet foringen (altså mod blokken). Hvis først det sker er du nød til at pille motoren ud. Det er en større gynækologisk proces at sætte dem på.
Hvis du tager en træpind og kiler ned mellem topstykket og "øret" på begge foringer går det fint, MEN de kan sidde så fast at man giver op og trækker hele "lortet" af. Her kommer igen tålmodigheden og hjælper. Du skal skifte O-ringene (både den sorte i bunden og den grønne i toppen af foringerne. Den sorte kan "rulles" ind over foringen med en stille hånd.

God fornøjelse  :)

schroder

• Gæst
« Svar #13 Dato: 23. December 2012 kl: 08:45:09 »
Tak Kenneth

Prøver at forholde mig i ro ;)
Rigtig gode råd, inden jeg begår mig ud i, det åbenbart, kæmpe projekt, at skifte "toppakning" på min motor :) Men ikke umuligt :)

Jeg får nok brug for lidt hjælp fra din "akuthylde" :) Men vender lige tilbage efter jul per mail :)

Offline t3søren

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 23. December 2012 kl: 08:47:44 »
Citat fra: "Hinze" post=93488
Nicolaj, Rolig nu. Prøv at se lidt på den side jeg linkede til tidligere i tråden.

Metalringene falder inden steder; en knivspids fedt og de sidder fast nok. Stødstængerne sættes først efter topstykket er sat på og spændt; derimod skal stødstangsrørene lige trækkes en gang så de for den rigtige længde; alternativt kan du sætte teleskoprør på; det er meget lettere, men også dyrere. Du kan sagtens skifte topstykker med motoren i vognen. Det store kølerør på siden skal dog af (og selvfølgelig udstødningsrørene). Det er rigtig som JensJakob skriver at stødstængerne kan drille lidt, men det er når du spænder vippetøjet på. Hvis det gøres med "følelse" går det fint. Du skal løfte "bagenden" af hver stødstang samtidig med at du spænder vippetøjet til. Det er svært at skrive, men ikke så svært, hvis tålmodigheden er i hus.

VIGTIGT: når du har afmonteret møtrikkerne til topstykket og forsøger at trække det af SKAL du sørge for at foringerne bliver siddende, ellers har du pludselig stempelringe der har sluppet foringen (altså mod blokken). Hvis først det sker er du nød til at pille motoren ud. Det er en større gynækologisk proces at sætte dem på.
Hvis du tager en træpind og kiler ned mellem topstykket og "øret" på begge foringer går det fint, MEN de kan sidde så fast at man giver op og trækker hele "lortet" af. Her kommer igen tålmodigheden og hjælper. Du skal skifte O-ringene (både den sorte i bunden og den grønne i toppen af foringerne. Den sorte kan "rulles" ind over foringen med en stille hånd.

God fornøjelse  :)

Fin beskrivelse Hinze -
god jul og held og lykke med toppen :-)
Hilsen Søren Mølskov

81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr