Forfatter Emne: AAZ bliver varm  (Læst 5732 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

klinten

  • Gæst
AAZ bliver varm
« Dato: 25. April 2013 kl: 12:12:27 »
Hej T3 eksperter.

Jeg bøvler med min AAZ, som bliver varm - i hvert fald går den væsentligt over midten på instrumentet. Jeg synes, at jeg har prøvet meget forskelligt, så her kommer facts, og så kommer I måske med et kvalificeret bud, hvis jeg er heldig.

Oprindeligt var der ingen problemer. Temperaturmåleren stod til hver en tid en smule til venstre for midten ved driftstemperatur. Kun ved fuldt læs og stejle stigninger, kunne den nå næsten lodret visning.

Så gik jeg i gang:
Jeg skiftede tandrem. Er 99,999% sikker på, at jeg satte den rigtigt incl dieselpumpe.
Jeg skiftede vandpumpe.
Jeg skiftede olie + filter.
Jeg skiftede dieselfilter.
Og så begyndte problemet.

Ved længere turer, bevæger temperaturmåleren sig til højre for midten. Op ad bakke går den på 3/4 af visningen. Kører jeg langt, kan olietrykslampen finde på at lyse i tomgang.

Jeg har forsøgt følgende:

Luftet kølersystem ud mange gange. Er dog ikke helt sikker på resultatet, selvom der står en fin stråle ud af udluftningsskruen i kølertoppen.
Jeg har skiftet olietrykskontakt. Stadig lys i lampen ved tomgang.
Jeg har checket kølerventilator. Kører fint.
Jeg har skiftet kølerventilator føler.
Jeg har checket den elektriske oliekøler. Den virker fint.

Når temperaturen er høj på instrumentet, går ventilatoren ikke i gang. Det kunne tyde på luft i systemet, da temperaturen i køleren tilsyneladende ikke er høj.
At olietrykslampen lyser kunne skyldes, at olien bliver meget varm og trykket falder. Der er ikke voldsomt olieforbrug (Ca 1 liter/1000 km)

Er det bare ikke lykkedes at lufte ordentligt ud, eller har I andre bud?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
AAZ bliver varm
« Svar #1 Dato: 25. April 2013 kl: 12:27:46 »
Har du målt hvor varm den reelt bliver?

Instrumenterne er mere vildledende end vejledende på så gamle biler ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

klinten

  • Gæst
AAZ bliver varm
« Svar #2 Dato: 25. April 2013 kl: 20:11:48 »
Nej, det har jeg ikke. Hvor skal jeg måle temperaturen?
Jeg er med på, at instrumenterne bare er vejledende. Det er dog påfaldende, at termometeret fandt et nyt sted at stille sig efter mit indgreb. Og ligeledes mystisk at det følges op af olietrykslampen.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.384
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
AAZ bliver varm
« Svar #3 Dato: 25. April 2013 kl: 20:25:45 »
Da du skiftede vandpumpe, skiftede du da også termostat?

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
AAZ bliver varm
« Svar #4 Dato: 25. April 2013 kl: 21:45:26 »
Det er godt nok ikke T3, jeg har nogen erfaring fra, men man kan have megen gavn af sådant et IR termometer:

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Malevarktoj/Maleinstrument/IR-Termometer-IRT-260-17236/

Det kan sikkert også fås hos Harald Skrald mv

Det koster et par hundrede dask, og det er vældigt godt til at skyde med på slanger, køler mv. på den måde har jeg indkredset mange underligheder i kølersystemer.
At man så som sidegevinst kan bruge den til at kalibrere sin ovn i køkkenet mv er jo bare dejli' :)

Mvh
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

klinten

  • Gæst
AAZ bliver varm
« Svar #5 Dato: 27. April 2013 kl: 07:38:34 »
Termostaten er også blevet skiftet.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.384
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
AAZ bliver varm
« Svar #6 Dato: 27. April 2013 kl: 08:44:55 »
Åbner den så ved den samme temperatur? Er den måske defekt og åbner ved en anden temp end angivet?

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

klinten

  • Gæst
AAZ bliver varm
« Svar #7 Dato: 27. April 2013 kl: 21:31:43 »
Jeg prøvede at bytte termostat i dag med en ny 87 graders. Ingen forskel. Jeg har udluftet hele eftermiddagen. Fik til sidst en fin stråle ud af udluftningsskruen. Blæseren kørte fint på både lav og høj hastighed. Men bilen bliver stadig varm :-(
Skal jeg måske prøve at fortsætte udluftning i morgen, når vandet har "faldet til ro"?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
AAZ bliver varm
« Svar #8 Dato: 27. April 2013 kl: 21:52:40 »
Du skal prøve at måle hvor varm den reelt bliver, andet er gætværk...

Lån konens stegetermometer og dyp det i den inderste beholder når bilen er driftsvarm (OBS. vær varsom når du åbner låget, det er VARMT vand!) eller anskaf/lån et IR termometer..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

klinten

  • Gæst
AAZ bliver varm
« Svar #9 Dato: 01. Maj 2013 kl: 18:59:20 »
Jeg har stadig ikke kunnet fremskaffe et termometer.

Men jeg lånte i dag udluftningsværktøj, som kunne tryksætte ekspansionsbeholderen. Det gav en lille smule luft ved udluftningsskruen.

 Selv når kølevandsindikatoren begynder at blinke rødt af varme, og slangerne i motorrummet virkelig er varme, er kølevandet ved udluftningsskruen ikke brændende varmt.

Det indikerer i det mindste stor temperaturforskel. Olielampen blinker også i tomgang, når motoren er godt varm. Så olien er nok også varm og tynd.

Måske er den nye vandpumpe ikke god nok? Hvem har erfaringer, og hvilket fabrikat skal man købe? Det var ellers en fin en med metalskovle i stedet for den gamle af plastik. Det bobler i ekspansionsbeholderen, så der er en vis cirkulation.

Kan man få en termostat med en lavere setting? F.eks 82 grader, og hvor?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
AAZ bliver varm
« Svar #10 Dato: 01. Maj 2013 kl: 21:34:05 »
Bobler er ikke godt! Det er tegn på defekt toppakning eller revnet topstykke (oftest det sidste)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
AAZ bliver varm
« Svar #11 Dato: 01. Maj 2013 kl: 22:51:31 »
Det da ikke sådan bobler, vel ?

[video width=425 height=344 type=youtube]8MG12jRGDr0[/video]

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
AAZ bliver varm
« Svar #12 Dato: 01. Maj 2013 kl: 23:40:28 »
Ups....
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

klinten

  • Gæst
AAZ bliver varm
« Svar #13 Dato: 03. Maj 2013 kl: 10:46:40 »
Nej, sådan ser det ikke ud. Der er bare bevægelse, som indikerer cirkulation

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
AAZ bliver varm
« Svar #14 Dato: 03. Maj 2013 kl: 10:56:26 »
har du ikke et stege termometer eller har naboen ikke ? Jeg brugte et elektrisk stegetermometer til at måle temp i vandet.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.