Hej T3 eksperter.
Jeg bøvler med min AAZ, som bliver varm - i hvert fald går den væsentligt over midten på instrumentet. Jeg synes, at jeg har prøvet meget forskelligt, så her kommer facts, og så kommer I måske med et kvalificeret bud, hvis jeg er heldig.
Oprindeligt var der ingen problemer. Temperaturmåleren stod til hver en tid en smule til venstre for midten ved driftstemperatur. Kun ved fuldt læs og stejle stigninger, kunne den nå næsten lodret visning.
Så gik jeg i gang:
Jeg skiftede tandrem. Er 99,999% sikker på, at jeg satte den rigtigt incl dieselpumpe.
Jeg skiftede vandpumpe.
Jeg skiftede olie + filter.
Jeg skiftede dieselfilter.
Og så begyndte problemet.
Ved længere turer, bevæger temperaturmåleren sig til højre for midten. Op ad bakke går den på 3/4 af visningen. Kører jeg langt, kan olietrykslampen finde på at lyse i tomgang.
Jeg har forsøgt følgende:
Luftet kølersystem ud mange gange. Er dog ikke helt sikker på resultatet, selvom der står en fin stråle ud af udluftningsskruen i kølertoppen.
Jeg har skiftet olietrykskontakt. Stadig lys i lampen ved tomgang.
Jeg har checket kølerventilator. Kører fint.
Jeg har skiftet kølerventilator føler.
Jeg har checket den elektriske oliekøler. Den virker fint.
Når temperaturen er høj på instrumentet, går ventilatoren ikke i gang. Det kunne tyde på luft i systemet, da temperaturen i køleren tilsyneladende ikke er høj.
At olietrykslampen lyser kunne skyldes, at olien bliver meget varm og trykket falder. Der er ikke voldsomt olieforbrug (Ca 1 liter/1000 km)
Er det bare ikke lykkedes at lufte ordentligt ud, eller har I andre bud?