Forfatter Emne: hjælp gearkasse-gear  (Læst 6482 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

multi

  • Gæst
hjælp gearkasse-gear
« Dato: 09. September 2013 kl: 15:46:44 »
nogen der kan hjælpe
har en 88er  1,9 td
den har smidt gearkasseolien... langsomt dryppende fra bunden af kassen... hvad skal gøres...
og jeg kan ikke få den ud ag gear..  hvad kan jeg gøre...

skulle ellers lige ha fået ny kobling og slave cylinder...men da jeg kørte i den fedtede den noget omkring de 100 kmt

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
hjælp gearkasse-gear
« Svar #1 Dato: 09. September 2013 kl: 15:57:56 »
lyder som om pakdåsen ved højgearsakslen i gearkassen har givet op og blevet utæt
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

multi

  • Gæst
hjælp gearkasse-gear
« Svar #2 Dato: 09. September 2013 kl: 18:13:48 »
okay hvor på kassen fylder man olie på ... er ny på feltet med t 3

den skulle efter sigende ha fået nyere motor i feb. i år kan det være den ikke har været spændt godt nok på...gearkassen..??

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
hjælp gearkasse-gear
« Svar #3 Dato: 09. September 2013 kl: 19:12:53 »
olien vil jo bare løbe ud igen og så er du lige vidt, plus din kobling er fedtet ind i olien
gearkassen skal af og pakdåsen skiftes om koblingen kan reddes må en anden svare på
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

multi

  • Gæst
hjælp gearkasse-gear
« Svar #4 Dato: 09. September 2013 kl: 19:25:18 »
jo det er jeg klar over, det var mere for at vide det, men tak for dit svar :)

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
hjælp gearkasse-gear
« Svar #5 Dato: 09. September 2013 kl: 20:36:56 »
Lidt foran og lidt over hvor gearskiftet går ind i gearkassen skal du ind med en 17mm unbracotop, og sørg for at sekskanten i proppen er gjort ordentligt ren, da du risikerer at "dreje den over".  det er konisk gevind, så du skal ikke bruge pakning af nogen art, olieniveauet skal ligge lige under påfyldningshullet..
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
hjælp gearkasse-gear
« Svar #6 Dato: 10. September 2013 kl: 06:13:06 »
....og da hylden med 17 unbrako er tom :P
kan man skrue baklyskontakten ud, og påfylde gearolie med en stor injektionssprøjte.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hjælp gearkasse-gear
« Svar #7 Dato: 10. September 2013 kl: 07:20:56 »
Er det i alle gear, den vil sidde fast i, eller sidder den uhjælpeligt fast i ét gear? Hvis ét gear: Hvilket?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

multi

  • Gæst
hjælp gearkasse-gear
« Svar #8 Dato: 10. September 2013 kl: 07:45:43 »
tak for hjælp den sidder nu i 3 gear snøft..

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hjælp gearkasse-gear
« Svar #9 Dato: 10. September 2013 kl: 08:00:10 »
Åhhh - den risikerer ar være led. Først og fremmest tager du skiftemekanismen af - den sidder påboltet gearkassen med to vandrette bolte. Så har du fri adgang til kuglen på skiftearmen uden på gearkassen. Aflast nu drivlinjen helt (sørg for at den ikke kan stå og spænde med påløb). Nu skal du kunne trække skiftearmen til lodret med håndkraft. Hvis ikke du kan det, så er jeg bange for, at der er et revnet synkronhoved. Det betyder adskillelse og renovering af gearkassen, eller nemmere: en anden gearkasse. Hvis du kaster dig ud i en renovering af gearkassen, så skal jeg nok supportere her, men jeg vil gerne advare om, at det kræver presseværktøj, store aftrækkere og lidt forskelligt specialværktøj.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

multi

  • Gæst
hjælp gearkasse-gear
« Svar #10 Dato: 10. September 2013 kl: 10:56:49 »
mange tak Jarl det vil jeg prøve, har dog også lagt mærke til at den har en lille utæthed ved slangen der fører koblingsvæske ind til dennes cylinder, desuden mangler den en nederste bolt i det beslag den sidder monteret med, derved rykker den sig en lille smule ved udkopling,
dette kan mæske også være med til at den er svær at få i gear..???
men den drypper desværre stadig gearolie, så jeg må jo nok ha kassen af for at finde årsagen. :)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hjælp gearkasse-gear
« Svar #11 Dato: 10. September 2013 kl: 12:12:17 »
Jeg skal lige være sikker på, at jeg forstår dig ret: Jeg opfatter det som at den sidder uhjælpeligt fast i 3.gear hele tiden - altså at du ikke kan skifte gear - er det korrekt? Hvis du godt kan skifte gear, når motoren er slukket, så er det næppe synkronhovedet, men snarere udkoblingen, som du selv er inde på.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

multi

  • Gæst
hjælp gearkasse-gear
« Svar #12 Dato: 10. September 2013 kl: 18:07:30 »
hej igen har prøvet som du sagde, men kan kun få den i 2den og fjerde gear
den er lidt speciel ved at man skal trykke ned og så ligger bakgear øverst tv
og 1ste nederst tv..???
kan det evt skyldes det beslag som koblingscylinder sidder fast på mangler den nederste bolt der spændes på gearkassen så den rokker lidt..??

multi

  • Gæst
hjælp gearkasse-gear
« Svar #13 Dato: 10. September 2013 kl: 18:09:04 »
jeg kan ikke skifte heller med motor slukket
på forhånd tak

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hjælp gearkasse-gear
« Svar #14 Dato: 10. September 2013 kl: 19:20:13 »
Smil! Der er intet, der tyder på, at der er fejl inden i gearkassen, når du kan skifte.

Ja, den er speciel - den gearplacering, men det har vi vænnet os til gennem de seneste 25 år, så det er ok.

Du skal sikre:

1) At koblingen kobler helt ud - få en hjælper til at jokke på pedalen og læg dig om og kig, at slavecylinderen trykker koblingsarmen ordentligt ned.

2) Tjek, at gearvælgeren på siden af gearkassen er skruet pænt og lige fast i de to øjne, der stikker ud af gearkassen og at "handsken, som griber om kuglen, er ubeskadiget og velsmurt

3) Tjek, at den lange to-delte gearforbindelsesarn, som sidder under hele bilen er justeret ordentligt både i længde og drejning - der er et led (stjernegang) lige bag dieseltanke, som kan justeres. (Benyt søgefunktionen - "justering" "gear" - håber funktionen virker, ellers spørg)

Så skal der styr på olieudslippet - hvor taber den det? Typiske steder: ved trækakselflangerne, gennemtæring af forreste skjold, shimmerring ved højgearaksel. Hvorfor fik den skiftet kobling? Var det i virkeligheden, fordi den pisser olie ud på friktionspladen? I know - flere spørgsmål end svar, men kvalitet af input til diagnose = sikkerhed i output af diagnose.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!