Forfatter Emne: Skift af trækaksel og leje + kobling  (Læst 12221 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
Skift af trækaksel og leje + kobling
« Dato: 09. Januar 2006 kl: 14:00:47 »
Hej med jer,

Har fået lokaliseret fejlen med 'klonk' til min venstre trækaksel. Hvor stor en operation er det at skifte sådan en fætter + tilhørende leje? I samme omgang vil jeg smide en ny kobling i (skurer)

Er det noget for en 'amatør' i T3 verdenen eller er det kun for proffer?

Jesper

Opdatering:

Min sædvanlige mekaniker siger 10-15 timer for koblingen... x 370 + moms er det jo lidt dyrt - der kommer jo også reservedele oveni. Det med akslen turde han ikke give et bud på. Kan det virkeligt være rigtigt at man skal have motoren ud for at skifte koblingen??
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline bos1

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 09. Januar 2006 kl: 16:03:42 »
du skal behøver ikke at tage motoren ud for at skifte kobling det kan sagtens lade sig gøre uden

og inden du tager trækakslen af så køb nogle nye umbrako bolte og en ny kongemøtrik da disse næsten altid går istykker når man piller dem af

så hvis man har bare lidt teknisk snilde og tålmodighed kan man sagtens lave det selv
ellers kan man jo købe reperations bøger (bla. haynes) hvor der står hvad man skal gøre
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 09. Januar 2006 kl: 16:14:44 »
Jeg har kigget efter Haynes men kan ikke finde den rigtige - kan kun finde:

VW Transporter (1982-1990) Service & Repair Manual (Petrol)

det er jo fint nok til koblingen, men min bus er 1.7D så jeg ville også gerne have noget der dækker moteren.

Hvilke manualer vil dække den?

Jesper

Offline bos1

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 09. Januar 2006 kl: 16:21:43 »
http://www.vwpix.org/     her er nogle rep. manualer man kan downloade  men ved ikke om du kan gruge dem
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 09. Januar 2006 kl: 17:06:15 »
Hej bos1,

Har du selv skiftet koblingen? Hvor lang tid tog det ca?
Mht. trækakslen er jeg også lidt usikker på hvad der venter for jeg skal bruge et gør-det-selv værksted hvor jeg ikke så nemt kan lade bussen stå efter lukketid - derfor er det bedst hvis det kan klares på under 10 timer...

Jesper

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 09. Januar 2006 kl: 18:04:47 »
Jeg har en tysk bog der hedder: So wird es gemacht. Nu er mine evner også på lærlingestadiet og jeg syntes den er laangt bedre end Haynes, selv om den er på tysk. Nu er der heller ikke en haynes til diesel. Jeg har rent faktisk også skiftet koblingen (under kyndig overvågning). Vi tog gearkassen helt af, det er ikke sikkert at det er nødvendigt, men det var det nemmeste, da vi hverken havde grav eller lift.

Vil du bytte drivakslerne, eller er du rig nok til nye?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 09. Januar 2006 kl: 18:24:22 »
Hej hej,

Ved ikke hvad nye aksler koster, men hvis de er færdige skal der vel nye/andre på - ellers bliver de byttet rundt. Men et eller andet er der galt da der er MEGET slør i den venstre side - kardanled eller hvad der nu end sidder derinde er nok færdigt  :(

Jeg køber nye bolte osv

Koblingen kan godt vente lidt - den skurrer bare lidt ind i mellem - kan ikke finde noget system i det...

Gider du finde ISBN nummeret på bogen? Så bestiller jeg så'n en (og en tysk-dansk ordbog)

Jeg gider ikke rigtig rode rundt på fliserne ude i indkørslen, så jeg bruger et gør det selv værksted. Der lejer man en liftplads inden for i varmen. Det koster 79,- i timen. Se http://www.gordetselv.dk/

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 09. Januar 2006 kl: 19:22:38 »
Først:

Koblingsskift og trækakselskift er ikke umiddelbart beslægtede. Der er ikke noget med "at når man alligevel er der..."

Ved koblingsskift "vipper" du motoren. Det er ikke beskrevet i rep.håndbøgerne. I følge dem starter man med at rense negle og købe sikkerhedssko og derefter afmonterer man batteriet for at skifte en blinklyspære... :D .Først af med udstødning (så du får plads til at vippe). Så af med gearvælgeren.  Nu skal du have to donkrafte parat. en under gearkassen og en under svinghjulsenden af motoren. Så løsner du gearkasseophænget og sænker hele svineriet vha. de to donkrafte. (Og ja, - trækakslerne kan sagtens blive på!) Nu kan alle boltene mellem gearkasse og motor(inkl. startmotor) tages af, og gearkassen kan trækkes fra motoren. Du kan nu få tilstrækkelig plads til at skifte koblingen. Husk at centrere friktionspladen, når du samler koblingen - ellers får du aldrig motor og gear sammen igen. Tag lige og skift pilotlejet i krumtappen, når du er der!  

Vedr. dine trækaksler så må du lige beskrive lidt nærmere, hvor du har slør. Er det på den flange, der kommer ud af gearkassen, eller er det i selve trækakslen? Hvis det er trækakslen, så er der ingen grund til at løsne hjulspindlen, Du kan med en lang umbrachobit tage trækakslen af inde i bærearmen. Grunden til at det er at foretrække er, at når du tager spindlen ud, risikerer du at afstandsstykket mellem de to lejer forskyder sig, og du risikerer også at få en halv grusgrav i lejerne. I hvert fald - hvis du tager spindlen ud, så TOPhygiejne.  

Om du kan lave det hele på 10 timer afhænger jo meget af hvor kendt du er med bilen. Det burde sagtens kunne lade sig gøre, hvis ikke der samtidig er 7 andre ting, der lige skal laves.

Held og lykke med projektet!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 10. Januar 2006 kl: 00:14:21 »
Hej igen og mange tak for endnu et kvalificeret svar  :wink:

Jeg er med på at de to ting ikke er relateret mht reparationen - det er bare de to ting der forestår før bussen igen kan komme på ture længere en radius 100km hjemmefra... Koblingen venter jeg nok lidt med, men nu må vi se hvor slemt det er med trækakslen.

Jeg har gravet værkstedmanualen igennem her til aften og som jeg kan se er det enten lejet inde ved differentialet eller lejet/leddet på akslen (constant velocity joint).

Når jeg tager fat omkring akslen helt inde ved gearkassen kan jeg bevæge den ca 1 mm frem og tilbage (altså 90 grader ifht akslen). Jeg forestiller mig det det denne bevægelse der giver et *klonk* når jeg kobler til  :shock:

Er det 'kun' kardanleddet kan jeg vel skifte det, men jeg er bange for at hvis det er inde ved differentialet så er det måske gået ud over mere end kun lejet?

Måske det er er et godt tidspunkt at kigge efter en gasse med en lidt højere udveksling...

Jesper

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 10. Januar 2006 kl: 07:58:52 »
ISBN: 3716816795

So wird es gemacht

vw transporter bus

Gute vernögelse (burde nok have hørt bedre efter i tysktimerne)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 20. Januar 2006 kl: 14:56:25 »
Hej Ronald,

Det gik skam fint -  jeg pillede hele gearkassen ud i stedet for at vippe motoren - skulle alligevel have trækakslerne af, så det var nemt nok. På en dielsel er jeg sikker på at det er hurtigere på denne måde - der er jo også udluftning af kølesystem mv at holde styr på....

Min kobling var temmelig smadret - der var faldet store stykker belægning af den  :shock:  men den kørte sgu fint alligevel... kram

Jesper

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 21. Januar 2006 kl: 00:36:47 »
Hej igen,

Jeg gi'r ca 7.5K ... dyrt men den er for fed at køre i, så jeg er ok med det.
Hvis jeg ikke skifter den ud med den flotte Carat der er til salg smider jeg en turbo på den - det kunne være et rigtig sjovt projekt. Jeg mangler bare at undersøge sagen mht syn/afgift/forsikring ...

Jesper

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 21. Januar 2006 kl: 11:06:02 »
Citat fra: "ronald"
Men jeg ved sgudde rigtig med den der vandkølede fra 81... Den virker lidt klejn. /R

-Denne her klejne vandkølede fra '81 du bliver ved med at omtale, hvad er det for en motor...  :roll: Mig bekendt startede de først i '83 med at lave vandkølede boxermotorer. !?

Men det er jo osse fordi vi dieselfolk er vant til at høre Landrover-lyden når vi sætter den i 4. gear ved 30 km/t og trykker pedalen stille og roligt i bund...  :D
/R

- Det kan åbenbart ikke skrives nok gange, men alle WBX har faktisk både mere moment og flere HK (borset fra DF'ern) end nogle af de fabriksmonterede diesel, Samtidig med max. momentet ligger 200 o/min under dieselmotorenes  :twisted:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jesper

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 21. Januar 2006 kl: 13:00:41 »
Yep - der er på hvide plader - indregistreret som bus

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 21. Januar 2006 kl: 14:46:25 »
Det er jo mig der vrøvler. Jeg mener LUFTkølet fra 81. Sorry... Det er fordi jeg er så stresset over at min kobling er røget...  :?

Hvad kan du fortælle mig om HK og moment i sådan en motor?

Det er med stor sansynlighed den der hedder CU, med 70 HK og 140 Nm

Du kan se motorene her :

http://www.kvisten.com/vwnettet/t3motor.pdf
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."