Forfatter Emne: ladeluftkühler  (Læst 4525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Carsten

• Gæst
ladeluftkühler
« Dato: 24. Juni 2007 kl: 23:05:36 »
Er der nogen der har erfaring med at montere en sådanne i en T3'er. Har set at enkelte af dem skriver at den ikke passer i en Syncro - er der ngen der ved hvorfor - er det noget med gearingen...eller andet...kan man ikke sætte en intercooler i en Syncro overhovedet?? Ville det ikke give lidt ekstra hastighed? Lyder til at være ret let at montere.

Kan foresten kun anbefale montering af oliekøler...temperaturviseren er flyttet markant til venstre :D

carsten

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
ladeluftkühler
« Svar #1 Dato: 24. Juni 2007 kl: 23:29:44 »
Søg på ordet "ladeluftkøler" her, og på "LLK" på http://www.vwbus-online.org så har du læsestof nok til sommerferien :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
ladeluftkühler
« Svar #2 Dato: 25. Juni 2007 kl: 02:02:14 »
Ja kig på vwbus-online og så ryger natten foran skærmen, er selv røget i den fælde flere gange :-)

En Ladeluftkøler giver dig mere motorkraft, fx. 90 hk istedet for 70 i din jx´er, men det giver ikke højre hastighed. Den får du kun ved at skifte gearkasser og eller dækstørelse. En højere gearing enten gennem dæk eller andre gearkasser kræver dog noget mere motorkraft.
Så en ladeluftkøler og et sæt større dæk så er du på ved
Mvh. Casper

Carsten

• Gæst
ladeluftkühler
« Svar #3 Dato: 28. Juni 2007 kl: 09:58:28 »
Jeg har nu læst en del om ladekølere og syntes det lyder som en god ide. Fra ny varierer priserne fra 400-2000 euro, men de er til at finde brugte fra 50. Så vidt jeg kan forstå er sådan en ladekøler bare en slags alm køler, og der er vel ikke ret mange krav til sådan en fætter udover at den er tæt? Eller er der andet man skal være opmærksom på ved køb af evt brugt?

Lige et dumt spørgsmål...falder temperaturen i motoren ved montering af luftladekøler?

carsten

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
ladeluftkühler
« Svar #4 Dato: 28. Juni 2007 kl: 11:17:17 »
Citat fra: "Carsten"
Jeg har nu læst en del om ladekølere og syntes det lyder som en god ide. Fra ny varierer priserne fra 400-2000 euro, men de er til at finde brugte fra 50. Så vidt jeg kan forstå er sådan en ladekøler bare en slags alm køler, og der er vel ikke ret mange krav til sådan en fætter udover at den er tæt? Eller er der andet man skal være opmærksom på ved køb af evt brugt?

Lige et dumt spørgsmål...falder temperaturen i motoren ved montering af luftladekøler?

carsten

Som allerede forklaret ovenfor består ladeluftkølerens funktion i at køle indsugningsluften, der grundet tryk og passage gennem turboladeren ofte er skoldhed, når den kommer ind i motoren.

Nej, så længe den er tæt og veldimensioneret er der ikke så mange krav til sådan en. Imidlertid er den største udfordring at finde en hensigtsmæssig placering på en hækmotorbil. Som bekendt virker en køler jo kun ordentligt, når der er noget der køler den - i dette tilfælde fartvind. Det er der desværre ikke for meget af i motorrummet, så man må tænke kreativt. Der er set placeringer inde ved "øregangens" udmunding (kanalen fra luftgællerne bag bagerste siderude), ved siden af gearkassen (evt. med luftledeblik) og forskellige steder under vognbunden. Det er en svær balance, da lange rør medfører forøget turbotøven Optimalt er selvf. en vandbåret LLK med egen køler foran, men så ruller dalerne også.

Så er der spørgsmålet om motorens temperatur.

En ladeluftkøler giver ingen effekt i sig selv! Den tager vi lige igen og tygger lidt på: Isoleret montering af en ladeluftkøler giver 0,0 hk. Vores motor kører nemlig ikke på ilt, men på diesel. Derfor kan vi putte nok så meget kold ilt ind i motoren uden af få noget ud af det effektmæssigt. Til gengæld er der andre fordele. Den koldere ladeluft sænker belastningen i topstykket og medvirker til længere levetid.  

Det er bare ikke derfor folk sætter LLK på. De gør det for at få effekt. Dette opnåes ved at skrue dieselmængden op og hyppigt også samtidig øge turbotrykket. Så kommer der mere knald på forbrændingen - der er simpelthen mere diesel tilstede, der kan brænde og samtidig er der tilstrækkeligt ilt til at sikre en ren forbrænding. Nu er det så, vi skal holde tungen lige i munden, for hvad er det nu, der skaber varmen i en motor? Tjo - forbrænding såmænd. Mere forbrænding = mere varme. Med andre ord: Sætter du LLK på og udnytter de ekstra muligheder, du får for at få mere effekt, så spiser du fordelen ved, at LLK'en køler indsugningsluften, og udnytter du potentialet fuldt ud, så ender du med en højere termisk belastning, end du havde ved udgangspunktet. Derfor følges montering af LLK altid af oliekøler (der ligger vist en lillebitte tråd om det emne her et sted...), hvis du påtænker at hente mereffekt ud af motoren.

Og til det statistiske materiale kan jeg oplyse, at jeg har renoveret en del motorer, der har kørt med LLK, og når man lukker dem op, er de ikke spor bedre end de andre, for det er nemlig meget svært at have en effektreserve, man ikke bruger. I denne sammenhæng er der kun én gruppe motorer, der skiller sig positivt ud, og hvor kedeligt det end lyder, så er det sugedieselerne.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Carsten

• Gæst
ladeluftkühler
« Svar #5 Dato: 28. Juni 2007 kl: 11:56:39 »
Hej Jarl,

Tak for det som altid gode svar. Jeg har monteret oliekøler for noget tid siden, og vil nu prøve at finde en LLK'er.

På www sider fra østrig/tyskland ser det ud som om at en placering ved højre baglygte skulle være et godt sted.

Mvh

Carsten

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
ladeluftkühler
« Svar #6 Dato: 28. Juni 2007 kl: 12:15:47 »
Jeg ville gå efter en LLK fra en Mercedes 0,8 CDI Smart fortwo, den er veldimentioneret til bilen og passer relativt nemt flere steder i motorrummet.
Kig på ebay.de der findes de til fornuftige priser.

Fordelen ved netop fortwo modellens LLK er at der er motoren også hækmonteret og grundet bilens lille størelse er køleren 30x30 cm men relativt tyk. Af samme grund er køleren også født med en elektrisk blæser der er dimentioneret til at køre permanent.
Mvh. Casper

Carsten

• Gæst
ladeluftkühler
« Svar #7 Dato: 28. Juni 2007 kl: 12:34:17 »
FEDT :o

sådan er finder jeg!

carsten

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
ladeluftkühler
« Svar #8 Dato: 28. Juni 2007 kl: 13:09:49 »
Mvh. Casper

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Mvh. Casper

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
ladeluftkühler
« Svar #10 Dato: 28. Juni 2007 kl: 16:52:48 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
ladeluftkühler
« Svar #11 Dato: 28. Juni 2007 kl: 19:47:57 »
Du kunne også anvende sådan en her som denne fra en Hyundai H1
Havde en før jeg besluttede mig for at gå efter en lutft -> vand chargecooler.

Hyundai H1 luft->luft intercooler

Luft -> vand chargecooler:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Carsten

• Gæst
ladeluftkühler
« Svar #12 Dato: 28. Juni 2007 kl: 22:10:43 »
OK. Smart nok den lille. Hvad - øh - sådan en ventilator skal vel have noget strøm? Ideer hvor den skal komme fra. Hvis man nu sætter LLK ved højre baglygte - kunne man så tage strømmen fra den?

Carsten

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
ladeluftkühler
« Svar #13 Dato: 28. Juni 2007 kl: 22:35:16 »
den går ikke, men nu er der kun 1 meter til batteriet, så mon ikke man kan tage strøm derfra ?  :wink:
Mvh. Casper

PARKHAVE

• Gæst
ladeluftkühler
« Svar #14 Dato: 28. Juni 2007 kl: 23:40:39 »
Jeg kunne læse på det udmærkede link til Jägeren at han også benytter en termokontakt til at koble el-blæseren ind, hvis der er utilstrækkelig fartvindskøling.
Men ikke rigtigt noget om hvor og hvordan og hvilke grader