Jeg har nu læst en del om ladekølere og syntes det lyder som en god ide. Fra ny varierer priserne fra 400-2000 euro, men de er til at finde brugte fra 50. Så vidt jeg kan forstå er sådan en ladekøler bare en slags alm køler, og der er vel ikke ret mange krav til sådan en fætter udover at den er tæt? Eller er der andet man skal være opmærksom på ved køb af evt brugt?
Lige et dumt spørgsmål...falder temperaturen i motoren ved montering af luftladekøler?
carsten
Som allerede forklaret ovenfor består ladeluftkølerens funktion i at køle indsugningsluften, der grundet tryk og passage gennem turboladeren ofte er skoldhed, når den kommer ind i motoren.
Nej, så længe den er tæt og veldimensioneret er der ikke så mange krav til sådan en. Imidlertid er den største udfordring at finde en hensigtsmæssig placering på en hækmotorbil. Som bekendt virker en køler jo kun ordentligt, når der er noget der køler den - i dette tilfælde fartvind. Det er der desværre ikke for meget af i motorrummet, så man må tænke kreativt. Der er set placeringer inde ved "øregangens" udmunding (kanalen fra luftgællerne bag bagerste siderude), ved siden af gearkassen (evt. med luftledeblik) og forskellige steder under vognbunden. Det er en svær balance, da lange rør medfører forøget turbotøven Optimalt er selvf. en vandbåret LLK med egen køler foran, men så ruller dalerne også.
Så er der spørgsmålet om motorens temperatur.
En ladeluftkøler giver ingen effekt i sig selv! Den tager vi lige igen og tygger lidt på: Isoleret montering af en ladeluftkøler giver 0,0 hk. Vores motor kører nemlig ikke på ilt, men på diesel. Derfor kan vi putte nok så meget kold ilt ind i motoren uden af få noget ud af det effektmæssigt. Til gengæld er der andre fordele. Den koldere ladeluft sænker belastningen i topstykket og medvirker til længere levetid.
Det er bare ikke derfor folk sætter LLK på. De gør det for at få effekt. Dette opnåes ved at skrue dieselmængden op og hyppigt også samtidig øge turbotrykket. Så kommer der mere knald på forbrændingen - der er simpelthen mere diesel tilstede, der kan brænde og samtidig er der tilstrækkeligt ilt til at sikre en ren forbrænding. Nu er det så, vi skal holde tungen lige i munden, for hvad er det nu, der skaber varmen i en motor? Tjo - forbrænding såmænd. Mere forbrænding = mere varme. Med andre ord: Sætter du LLK på og udnytter de ekstra muligheder, du får for at få mere effekt, så spiser du fordelen ved, at LLK'en køler indsugningsluften, og udnytter du potentialet fuldt ud, så ender du med en højere termisk belastning, end du havde ved udgangspunktet. Derfor følges montering af LLK altid af oliekøler (der ligger vist en lillebitte tråd om det emne her et sted...), hvis du påtænker at hente mereffekt ud af motoren.
Og til det statistiske materiale kan jeg oplyse, at jeg har renoveret en del motorer, der har kørt med LLK, og når man lukker dem op, er de ikke spor bedre end de andre, for det er nemlig meget svært at have en effektreserve, man ikke bruger. I denne sammenhæng er der kun én gruppe motorer, der skiller sig positivt ud, og hvor kedeligt det end lyder, så er det sugedieselerne.