Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 166577 gange)

0 Medlemmer og 13 Gæster læser dette emne.

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #300 Dato: 17. Oktober 2007 kl: 00:18:30 »
Der er delte meninger, med det med fronten, Mølle har haft succes med fronten sænket. (har han skrevet et sted. )  Jeg ved det ikke, men har på fornemmelsen, at det med at løfte fronten, er noget der er specielt for WBX motoren, kan forestille mig der er nogle lommer i motoren, der ellers ikke luftes ud.  JX motoren står jo næsten op. som enhver anden ordentlig motor :lol:

Om et par måneder, har jeg det mere erfaring, der kan gøre, at jeg kan skrive hvordan jeg gjorde.  :wink:

@ Kurt har lige rettet et par formulerings fejl i indlægget du citerer mig for. :oops:  :oops:   laderelæ---->forvarmer relæ  Nærlys ----> Possitionslys   :oops:  :oops:

hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

PARKHAVE

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #301 Dato: 17. Oktober 2007 kl: 00:26:05 »
Ja det er lidt sjovt med de mange krumspring for at lufte ud.
Hvis ellers bilen står på en plan flade, er hullet i toppen af køleren jo det højeste punkt i det væske kredsløb der.
Selv har jeg aldrig haft nogen problemer.
Hælder kølevand på mens den kører og bolten pillet ud, fylder helt op i beholdere med rimelig gas på og sætte låget på. som regel pisser det så ud af køleren inden jeg når om foran. udluftningsbolten i igen og så er vi kørende.
ps, når jeg har konstateret at der er varme og tryk i de 2 varmeapparater, lukker jeg dem så der er mere tryk/flow i hovedsystemet

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #302 Dato: 17. Oktober 2007 kl: 18:15:38 »
Først tak for jeres gode svar!
 :D  

Og så til dagens rapport..
Først havde jeg pillet relæet til forbrugsbatteriet fra for at udelukke dette som fejlkilde. Derudover har jeg indkøbt et nyt batteri. Jeg startede motoren, og føj hvor der kom hvid røg, og motoren rystede i voldsomme ryk, som dog aftog da den fik lidt gas. Ladelampen slukkede som den skulle. Fedt, tænkte jeg, så er det forbrugsbatteriet som er fejlkilden.

Nå, så ville jeg trille en tur for at varme bilen op og forsøge med udluftning. Jeg stoppede motoren fordi min hoveddørsnøgle sad i nøglebundtet.

Så kom min nabo forbi, og spurgte hvordan det gik, og vi snakkede lidt om sagerne. Jeg startede den så op, og nu slukkede ladelampen ikke. Alligevel virkede temperaturmåler og brændstofmåler fint.

Vi gennemgik udluftningsproceduren, og der kom stadig hverken vand eller luft ud ved køleren. Køleren var varm, og der var masser af varm luft i kabinen. Til gengæld er der stadig en del gammelt oliesnask i systemet, så min gennemskylningsprocedure har heller ikke været optimal.

Vi prøvede et par genstarter, men ladelampen blev ved at lyse. Naboen målte på laderelæet, og der kom ikke volt ud derfra.

:?:  Hvad kan det være der spiser mit laderelæ  :?:
Det er en 1 år gammel generator. Kan laderelæet virke nogen gange?

Naboen mente iøvrigt at den hvide røg kunne skyldes fejl ved forvarmeren. Jeg har sat nyt forvarmerrelæ i for vistnok fjerde gang, da jeg troede at det var årsag til strømproblemerne. Det har nogen gange virket at skifte forvarmerrelæet.

Til sidst røg temperaturmåleren op i det kritiske højre, og lampen blinkede på et tidspunkt. Vi åbnede varmen i kabinen, og så faldt den en smule.

Jeg har læst jeres indlæg omhyggeligt, men nu fik naboen jo så lige lov at tage over, så jeg har sikkert glemt en masse. Jeg vil selvfølgelig læse dem igen!

Imorgen tidlig, vil jeg forsøge at liste bilen til Hvalsø (20km) og så har vores mekaniker lovet at se om han kan gøre noget. Det er dog ikke sikkert at han når det imorgen...
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #303 Dato: 17. Oktober 2007 kl: 19:09:43 »
I de gode gamle dage. For længe siden. Da far vandrede på Pampasen, eller også var det noget med at jeg rejste rundt med Tvind i gamle busser.

Dengang havde vi noget med at Batteri, Dynamo/Generator og laderelæ skulle serviceres samtidigt da den ene kunne brænde den anden af. Jeg har været med til at skifte Dynamo (jeg tror faktisk det var en dynamo) Tre gange før laderelæet blev skiftet sammen med et par nye batterier, og det spillede.

Vores motorer er ingen fornøjelse uden forvarme, den ryster og ter sig. Har prøvet af vanvare et par gange.  :)

Håber fan.... snart der kommer besked om at den bil kører, ellers må vi have samlet et udrykkerhold, for "full termination of project" der kan lave en intervention og lidt exorcisme.

Tjek at den kan køle, og cirkulere sit vand. Den skal have sin vandkøling ellers dør den prompte.

HmmmMmmmmmmVWmnannnnn. ...m.n...n.n..nT3..nnnhhhm mmm HHH
Nej det var ikke karma, denne gang prøver jeg med indiansk stammedans.  :)

Ses Lørdag Hos Pol Poot.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #304 Dato: 17. Oktober 2007 kl: 19:14:35 »
Du har sgu'et heldet med dig for tiden...

Grunden til din ladelampe slukkede første gang har måske været fordi det nye batteri har været fuldt opladet.

Uden at være skråsikker vil jeg mene dit laderelæ er færdigt, måske er kullene ikke i fuld kontakt med slæbesporene eller disse er defekte.

Har du kontrolleret den lille (blå) ledning tilbage til generatoren. Det er den der aktivere laderelæt og sørger for generatoren leverer strøm til batteriet. Skulle forresten virke når din lampe i instrumentet tænder og slukker - sorry

Måske er der kommet en prop i kølesystemet da du prøvede at rense det. (har hørt om det ved andre volkevogne) er der tryk på fremløb?
Måske kunne du prøve at spule baglæns gennem systemet fra køleren!
Kan din termostat være vendt forkert / væltet under montage?

Good vibes fra midtjylland
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #305 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 05:01:55 »
Jeg tror desværre ikke at den indianske dans havde anden effekt end at regnen stoppede, men respekt for det osse!
Og tak!  :D

Der skal vist et lille mirakel til at den bil kan køre til Lolland på lørdag. Efter at have sovet på det, tænker jeg at det vil være for risikabelt at køre den til Hvalsø idag. Jeg risikerer jo rigtig nok at brænde motoren af hvis den ikke bliver kølet. Jeg kunne få den derud med Falck, men det bliver i så fald først i aften, og jeg tror sgu ikke mekanikeren gider se på den fredag eftermiddag.

Jeg må nok klare det selv selv!
Jeg synes det virker sandsynligt at der er en prop et sted i systemet. Men hvordan får jeg den lokaliseret og skyllet ud? Der er som sagt varme på køleren, men der kommer ikke andet en en lille (meget lille) fis ud ved udluftskruen. Med billederne af kabinens varmeapperat i baghovedet, frygter jeg lidt for at køleren også har taget skade...   Der er ikke noget at se på den, men derfor kan det jo godt være...

I aften hvis jeg har ork til det, vil jeg demontere generator  og finde ud af et reservedelsnummer på laderelæet og måske prøve at pudse diodebroen som det er foreslået.

At forvarmerrelæet tilsyneladende kun kører på halv kraft, indikerer nok også at der er flere af hinanden uafhængige fejl i det elektriske system. Jeg har tidligere, flere gange, prøvet tricket med at tage sikringer ud én af gangen, uden resultat. Fik jeg forresten nævnt at der flyder 0,07 ampere ved slukket motor? Det er nok radioen.

Et knækket kabel, som ikke er mere knækket end at det kun er knækket hver anden gang, er nok det som jeg søger. Ét eller flere.

Nå, nu vil jeg finde klippekortet frem og gå op til bussen. Jeg er iøvrigt blevet kontaktet af et firma i Holbæk som måske vil ansætte mig som IT-supporter. Skal til samtale mandag. Det er ikke fordi jeg ikke ser frem til vinteren igennem, og første gang i denne weekend, at blive vækket kl. 3 og få besked om at nu skal vi ud og salte vejene i Hvalsø. Det er mere fordi de, modsat kommunen, tilbyder en ordentlig løn, som ville gøre at jeg faktisk har råd til det her Solvogns projekt, at jeg er interesseret i jobbet. Nå, vi får se.

T3Anders

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #306 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 06:24:32 »
Held og Lykke! ikke mindst med jobbet..... :)

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #307 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 09:02:59 »
Citat fra: "lagoni"
Jeg tror desværre ikke at den indianske dans havde anden effekt end at regnen stoppede, men respekt for det osse!
Og tak!  :D

Der skal vist et lille mirakel til at den bil kan køre til Lolland på lørdag. Efter at have sovet på det, tænker jeg at det vil være for risikabelt at køre den til Hvalsø idag. Jeg risikerer jo rigtig nok at brænde motoren af hvis den ikke bliver kølet. Jeg kunne få den derud med Falck, men det bliver i så fald først i aften, og jeg tror sgu ikke mekanikeren gider se på den fredag eftermiddag.

Jeg må nok klare det selv selv!
Jeg synes det virker sandsynligt at der er en prop et sted i systemet. Men hvordan får jeg den lokaliseret og skyllet ud? Der er som sagt varme på køleren, men der kommer ikke andet en en lille (meget lille) fis ud ved udluftskruen. Med billederne af kabinens varmeapperat i baghovedet, frygter jeg lidt for at køleren også har taget skade...   Der er ikke noget at se på den, men derfor kan det jo godt være...

Den der med "prop i kølestsyemet" er en højfrekvent forklaringsmodel, når man ikke har andre ideer til at forklare symptomerne. Jeg har leget mekaniker i over 20 år og altid mest på VW diesel. Jeg har endnu tilgode at se en i virkeligheden. Dermed ikke være sagt, at det ikke kan forekomme, meeeeen....
Derfor tager vi den lige igen - udluftningsproceduren:
Du starter bilen. Åbner for ekspansionsbeholderen foran batteriet. Med venstre hånd giver du gas på dieselpumpen. Find et omdr.tal på 2500 - 3000 rpm. Nu falder vandstanden i beholderen - right?. Du har en dunk med kølervæske/vand klar i højre hånd. Ikke slippe gassen! Du fylder beholderen op - helt op! Til randen! Du holder stadigvæk gas på med venstre hånd. Nu skruer du låget på ekspansionstanken med højre hånd. Skru det tæt til. Bliv ved med at holde gassen på. Tag et stykke pap og sæt i klemme ved regulatorarmen, så den holder gassen af sig selv. Gå nu frem til køleren og luk udluftningsbolten et par omgange op. Nu skal det piple op med bobler/vand. Bliver der ikke ved med at være overtryk, så der kommer noget ud af skruehullet indtil det er klart væske uden bobler? Så gentager du bare hle processen forfra indtil det duer.  

I aften hvis jeg har ork til det, vil jeg demontere generator  og finde ud af et reservedelsnummer på laderelæet og måske prøve at pudse diodebroen som det er foreslået.

Jeg går ud fra, at du har en Bosch-generator? (Men vær opmærksom på, at der også findes andre mærker som eftermarkedet har solgt - f.eks. Iskra (tyrkisk lort)). Hvis du har det - altså en Bosch - så hedder laderelæet (som samtidig er kulholder) sådan:
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=196761
Du kan få den hvor som helst - selv i Thansen, som faktisk har en fin model, der giver en ladespænding på 14,5 V.
Diodebroen sidder dybt inde i generatoren, og den kan man ikke sådan lige komme til. Den, der skal pudses, er en fjedrende "pind", der stikker ud i hullet, hvor laderelæet sidder. Du kan se den, når laderelæet er væk.

At forvarmerrelæet tilsyneladende kun kører på halv kraft, indikerer nok også at der er flere af hinanden uafhængige fejl i det elektriske system. Jeg har tidligere, flere gange, prøvet tricket med at tage sikringer ud én af gangen, uden resultat. Fik jeg forresten nævnt at der flyder 0,07 ampere ved slukket motor? Det er nok radioen.

Et knækket kabel, som ikke er mere knækket end at det kun er knækket hver anden gang, er nok det som jeg søger. Ét eller flere.

Nå, nu vil jeg finde klippekortet frem og gå op til bussen. Jeg er iøvrigt blevet kontaktet af et firma i Holbæk som måske vil ansætte mig som IT-supporter. Skal til samtale mandag. Det er ikke fordi jeg ikke ser frem til vinteren igennem, og første gang i denne weekend, at blive vækket kl. 3 og få besked om at nu skal vi ud og salte vejene i Hvalsø. Det er mere fordi de, modsat kommunen, tilbyder en ordentlig løn, som ville gøre at jeg faktisk har råd til det her Solvogns projekt, at jeg er interesseret i jobbet. Nå, vi får se.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #308 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 10:16:05 »
Nu må du snart få den bil ud at køre.

du kan komme hjem til mig og hente de stumper du mangler. Du skal da med til Lolland.

ring lige først. 22116201

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kølesystem igen igen
« Svar #309 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 10:38:17 »
Ring evt. hvis du skal hjælp til resten - jeg vil gerne stå tilrådighed! 20 22 32 11
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #310 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 17:10:44 »
Plan:

1) Jeg har desværre ikke mulighed for at komme til Køge og finde dele hos Mølle. Jeg tager til Thansen imorgen til fyraften og køber laderelæ. Eneste problem i dét, er at ekspedienterne muligvis er de eneste der ved mindre om biler end mig. Derfor skal jeg have identificeret min generator, og det er tilsyneladende en noname...
Det eneste label der er på den har følgende tekst:
"0120489434
CAT# 28-2961"

Ikke et ord om Bosch eller noget...
Såvidt jeg husker (det er et år siden) blev den købt hos Høyer. Jeg har prøvet at søge det hos Hovwdiaudi uden held.

Nå, her er nogen fotos af det indre og af relæet.
Og her kan man også se den dims som ganske rigtigt godt ku' trænge til lidt pudsning. De kobberdimser som kullene kører på, ser også lidt anløbne ud.

2) Jeg udlufter selvfølgelig igen efter forskrifterne!

Og hvad kan jeg mere gøre...   Hvis det ikke virker så vil jeg ringe til Hawaibussen og håbe du er klar til at give råd eller kigge forbi. Så gi'r jeg en pizza og en øl eller kaffe!

T3nettet er jo et mirakel og jeg er meget meget glad for jeres hjælp!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #311 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 18:12:54 »
Du har en fin renoveret Bosch-generator. Tilmed er kullene og laderelæet fine og nye at se på. Jeg tvivler meget på, at de fejler noget.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #312 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 18:16:17 »
Det er jo så både godt og skidt...
Godt, fordi...  det er godt at den er go!

Skidt, fordi, hvoffer f..... gi'r den så ikk' no'ed til batteriet  :evil:

Jeg har målt på alle kabler og der er hul igennem.
Hmmm....

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #313 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 18:43:16 »
Jarl, jeg skal forresten lige nævne at den kører fint og næsten lydløst rundt uden rem som du spurgte om  :D

Den snurrer også lystigt og for fuldt tryk med remmen på, og det gør vandpumpen også.

Er vi ude i noget med en diode, lidt dybere inde i generatoren?

Forresten, hvo'n ka' du se at det er en Bosch?

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #314 Dato: 18. Oktober 2007 kl: 19:03:01 »
Til Mølle og Hawaiibussen
Jeg har noteret jeres tlf nr. så hvis i vil slette det fra jeres indlæg er det ok   :wink: