0 Medlemmer og 13 Gæster læser dette emne.
Jeg tror desværre ikke at den indianske dans havde anden effekt end at regnen stoppede, men respekt for det osse!Og tak! Der skal vist et lille mirakel til at den bil kan køre til Lolland på lørdag. Efter at have sovet på det, tænker jeg at det vil være for risikabelt at køre den til Hvalsø idag. Jeg risikerer jo rigtig nok at brænde motoren af hvis den ikke bliver kølet. Jeg kunne få den derud med Falck, men det bliver i så fald først i aften, og jeg tror sgu ikke mekanikeren gider se på den fredag eftermiddag.Jeg må nok klare det selv selv!Jeg synes det virker sandsynligt at der er en prop et sted i systemet. Men hvordan får jeg den lokaliseret og skyllet ud? Der er som sagt varme på køleren, men der kommer ikke andet en en lille (meget lille) fis ud ved udluftskruen. Med billederne af kabinens varmeapperat i baghovedet, frygter jeg lidt for at køleren også har taget skade... Der er ikke noget at se på den, men derfor kan det jo godt være...Den der med "prop i kølestsyemet" er en højfrekvent forklaringsmodel, når man ikke har andre ideer til at forklare symptomerne. Jeg har leget mekaniker i over 20 år og altid mest på VW diesel. Jeg har endnu tilgode at se en i virkeligheden. Dermed ikke være sagt, at det ikke kan forekomme, meeeeen....Derfor tager vi den lige igen - udluftningsproceduren:Du starter bilen. Åbner for ekspansionsbeholderen foran batteriet. Med venstre hånd giver du gas på dieselpumpen. Find et omdr.tal på 2500 - 3000 rpm. Nu falder vandstanden i beholderen - right?. Du har en dunk med kølervæske/vand klar i højre hånd. Ikke slippe gassen! Du fylder beholderen op - helt op! Til randen! Du holder stadigvæk gas på med venstre hånd. Nu skruer du låget på ekspansionstanken med højre hånd. Skru det tæt til. Bliv ved med at holde gassen på. Tag et stykke pap og sæt i klemme ved regulatorarmen, så den holder gassen af sig selv. Gå nu frem til køleren og luk udluftningsbolten et par omgange op. Nu skal det piple op med bobler/vand. Bliver der ikke ved med at være overtryk, så der kommer noget ud af skruehullet indtil det er klart væske uden bobler? Så gentager du bare hle processen forfra indtil det duer. I aften hvis jeg har ork til det, vil jeg demontere generator og finde ud af et reservedelsnummer på laderelæet og måske prøve at pudse diodebroen som det er foreslået.Jeg går ud fra, at du har en Bosch-generator? (Men vær opmærksom på, at der også findes andre mærker som eftermarkedet har solgt - f.eks. Iskra (tyrkisk lort)). Hvis du har det - altså en Bosch - så hedder laderelæet (som samtidig er kulholder) sådan:http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=196761Du kan få den hvor som helst - selv i Thansen, som faktisk har en fin model, der giver en ladespænding på 14,5 V.Diodebroen sidder dybt inde i generatoren, og den kan man ikke sådan lige komme til. Den, der skal pudses, er en fjedrende "pind", der stikker ud i hullet, hvor laderelæet sidder. Du kan se den, når laderelæet er væk. At forvarmerrelæet tilsyneladende kun kører på halv kraft, indikerer nok også at der er flere af hinanden uafhængige fejl i det elektriske system. Jeg har tidligere, flere gange, prøvet tricket med at tage sikringer ud én af gangen, uden resultat. Fik jeg forresten nævnt at der flyder 0,07 ampere ved slukket motor? Det er nok radioen.Et knækket kabel, som ikke er mere knækket end at det kun er knækket hver anden gang, er nok det som jeg søger. Ét eller flere. Nå, nu vil jeg finde klippekortet frem og gå op til bussen. Jeg er iøvrigt blevet kontaktet af et firma i Holbæk som måske vil ansætte mig som IT-supporter. Skal til samtale mandag. Det er ikke fordi jeg ikke ser frem til vinteren igennem, og første gang i denne weekend, at blive vækket kl. 3 og få besked om at nu skal vi ud og salte vejene i Hvalsø. Det er mere fordi de, modsat kommunen, tilbyder en ordentlig løn, som ville gøre at jeg faktisk har råd til det her Solvogns projekt, at jeg er interesseret i jobbet. Nå, vi får se.