Forfatter Emne: Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........  (Læst 8105 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Dato: 04. November 2008 kl: 12:24:58 »
Ja, ja, ja,vi har været inde på det før.
MEN spørger allligevel.

Er der en fordel i at skifte fra 15/40 til 10/40,
når man er indehaver af en WBX med et par
100000 km. på bagen? Nogen erfaringer med det?

Spørger genierne, fordi jeg engang var den lykkelige ejer
af en Mercer 300 TD,serie123 (savner den tit stadigvæk).
Denne skiftede jeg fra en traktorlignende motorolie til
en Mobil 10/40. Det i forvejen lillle olieforbrug faldt til godt nul.

Ved godt, det er to helt forskellige konstruktioner. Har heller ikke
noget forbrug nu. Men alligevel.
Ellers er alternativet Castrol GTX, nu hvor Duckhams er svær at finde p.t.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #1 Dato: 04. November 2008 kl: 12:27:34 »
Citat fra: "Harald"
Ja, ja, ja,vi har været inde på det før.
MEN spørger allligevel.

Er der en fordel i at skifte fra 15/40 til 10/40,
når man er indehaver af en WBX med et par
100000 km. på bagen? Nogen erfaringer med det?

Spørger genierne, fordi jeg engang var den lykkelige ejer
af en Mercer 300 TD,serie123 (savner den tit stadigvæk).
Denne skiftede jeg fra en traktorlignende motorolie til
en Mobil 10/40. Det i forvejen lillle olieforbrug faldt til godt nul.

Ved godt, det er to helt forskellige konstruktioner. Har heller ikke
noget forbrug nu. Men alligevel.
Ellers er alternativet Castrol GTX, nu hvor Duckhams er svær at finde p.t.


de har tit Duckhams i Bilka og gerne til en god pris 5L til mellem kr: 199-229 for 15-40
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #2 Dato: 29. Januar 2009 kl: 20:32:53 »
Jeg fandt lige 5 liter sær noname 15w / 40 i dag i Lidl! Af alle steder... 99 kr for 5 l! 19 kr literen i "håndkøb"  så blir det sku ikke billigere.. Spørgsmålet er så om det er godt.. :)

Det får vi at se efter næste olieskift...

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Herr_Jensen

  • Gæst
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #3 Dato: 29. Januar 2009 kl: 21:41:17 »
Jeg k0rer som sagt 10W/40 og har intet problem eller olie forbrug.

Jeg plejer at bruge Castrol men jeg har lige faaet 5l. Pennzoil 10W/40 saa det har jeg taenkt mig at pr0ve.

Jeg kan ikke se du skulle faa nogle problemer med det (men hva' ved jeg!) men hvis du g0r kan du jo bare tappe det af igen og haelde din 'normale' olie paa.

600,- for en erfaring rigere er sgu billigt. Jeg kender en som maatte betale hans h0jre haand for en erfaring!

: )

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #4 Dato: 29. Januar 2009 kl: 22:19:28 »
Så vidt jeg husker har Metro noget rigtig slave-olie, 4L 10W40 til 75 kr eller sådan noget.

Jeg skal prøve at se næste gang jeg er derude.

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #5 Dato: 29. Januar 2009 kl: 22:36:31 »
jow jow...

Hvis man er til 15w40 og godt kan lide det tykke klæbrige stads i opvarmningfasen, så har jeg ikke set det billigere i dunke..

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Djursland

  • Gæst
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #6 Dato: 29. Januar 2009 kl: 23:22:52 »
få nu mulvarpen op af lommem og køb noget GODT olie og ikke Bilig bare fordi det er bilig det er lidt som jeg læser denne tråd at det går ud på hvem der kan finde det billigst olie

jeg kørte på castrol på min bmw og så gik det næriger op i mig og jeg købte oli i aldi fordi det var billig
og den begyndte at klapper som en vild og olien blev lyn hurtig sort så det kom af efter 800 km og så kom der castrol på igen og den sagde ikke en lyd og olien var pæn efter 1000 km

så jeg køre ikke på BILIG olie på mine biler igen

men en god olie og skift for hver 7,500 km så har motoren det godt og så har jeg det godt

Mvh Djurs  :lol:  :lol:

B3ac0n

  • Gæst
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #7 Dato: 29. Januar 2009 kl: 23:57:12 »
Vil også sige at olie ikke er det sted der skal spares, Familiens chysler lød noget hård i dens gang men efter der kom en ordentlig olie på forsvandt det til min fars lettelse :D  

Med hensyn til olie forbrug, sådan som jeg har forstået det (ret mig endelig hvis jeg siger noget der er helt i hegnet). Så har en gammel motor ikke nødvendigvis dårligt af at den bruger lidt olie, for så ved man den bruger den til noget fornuftig og smøre sig. Hvis man derimod for olie forbruget til at stoppe ved at skifte olie til f.eks. en der ikke løber så let. risikere man at olien ikke nå frem til de steder, der normaltvis ville bruge en smule olie. Det sagt, skal olien selvfølgelig heller ikke være for tynd. håber ikke det jeg siger er helt forkert :?:   :D

Hilsen Ian  :D

P.S Hvis man skal bruge lidt hjælp så ring endelig til det nummer der står på castrols dunke, jeg fik ihvertfald fat i en der vidste MEGET om hvilken olie man skal bruge hvornår, og tilmed også forklare mig hvorfor det er sådan. det var til en meget stor hjælp da jeg skulle finde ud af hvad jeg skulle hælde i min gamle Willys Jeep.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #8 Dato: 30. Januar 2009 kl: 00:32:09 »
Jeg har pt en Havoline 15W-40 olie i Trambussen og jeg synes faktisk at det træder en kende for hårdt når den er kold i forhold til min normale 10w-40 så den ryger på igen ved næste skift - ved hver 5tkm

Men så igen, oftest har fyret varmet blokken op, og så er der ikke forskel at høre.

Havoline 15W-40 til omkring 30,- / liter
Shell Diesel plus til 18,- / liter  + momme.

billigt? ja!
go olie? ja!
kan de to kombineres? åbenbart!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

PARKHAVE

  • Gæst
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #9 Dato: 30. Januar 2009 kl: 05:44:52 »
Så vidt jeg kan læse efterspørger Harald ikke billige olier. :lol:

Han spørger om der er nogen der har erfaring med at skifte fra en 15/40 til en 10/40 på en wbx.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #10 Dato: 30. Januar 2009 kl: 08:30:18 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Så vidt jeg kan læse efterspørger Harald ikke billige olier. :lol:

Han spørger om der er nogen der har erfaring med at skifte fra en 15/40 til en 10/40 på en wbx.


nej nej, men mener dog alligevel det er relevant at fortælle om mine erfaringer med hhv 15w/40 og 10w/40 i en jx'er. Det er nogle af de samme erfaringer han vil få...
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #11 Dato: 30. Januar 2009 kl: 08:46:19 »
Dejligt at høre så mange bemærkninger til diskussionen. Jeg vil også lige selv byde lidt ind.

Olier bliver klassificeret efter standarder. Hvis en olie overholder en given klassifikation, så gør den det, hvad enten den er købt billigt i Lidl eller dyrt hos Castrols hovedimportør. Står der f.eks. API SG/CG på olien, så er det den klassifikation, der gælder.

Der findes masser af smarte udtryk og gimmicks i denne branche. "Long-life" er bare et af dem. Hvis nogen spørger mig, så er det blår i øjnene. Der findes ikke olie, der reelt er long-life, men der findes mange mennesker, der mener sig berettiget til at have 20-30 tkm mellem olieskiftene, når de har betalt 150 kr. pr. liter olie.

Og her kommer min påståelige pointe: Man er laaaangt bedre tjent med at køre korte intervaller på en billig olie (der selvf. overholder specs.), end man er ved at køre lange intervaller på en dyr olie. Motorens interne produktion af slidspåner, kondens og kokspartikler fra forbrændinger er nemlig præcis den samme ligegyldigt, hvilken olie man kører på. Og alt andet lige er det skadelige komponenter, som skal ud hurtigst muligt -> hyppige olieskift og filterskift!

BTW.: Jeg har rigtig rigtig mange gange lagt ører til elever, der har belært mig om oliekvaliteter. Alle eleverne kan altid "mærke" eller "fornemme" noget. De mest naive kan ligefrem mærke på deres brændstofbehov, at de nu kører mindst 20% længere på literen. Og inden i mit eget hoved opstår så denne arrogante tanke, som jeg naturligvis tilbageholder med et venligt smil til drengen:
"Jeg har udmålt flere krumtapsøler, end du har ejet underbukser, og til dato har jeg aldrig kunnet fastslå en sammenhæng mellem prisen og den reelle slitage, men fint for mig, hvis du synes, du kan høre noget..."

Skift olien tit 3 x på 10.000, skift filteret med, så kan man efter min mening ikke livsforsikre sin motor bedre. Og husk: Den absolut dyreste måde at købe sin olie, er at gå ned på tanken og hente de fine guldfarvede 1-liters dunke. Køb en ordentlig portion af gangen - så kan rigtig god olie fåes til under en 20'er.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #12 Dato: 30. Januar 2009 kl: 09:44:47 »
Det er måske de samme elever, der kan mærke en teflonkur. Den giver jo nemt en 20-30 hk natten over  :D

Hinze

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #13 Dato: 30. Januar 2009 kl: 10:08:38 »
Ja nu kører jeg det lige gennem Mercerens kværn først ikke? Så kan vi se hvordan den olie lyder i forhold til de andre jeg har lyttet til.  :lol:

Nåmen til dem der er mere til specifiktationer en god lyd så skriver jeg lige op her hvad der står bag på dunken:

Citér
Modernes hochlegiertes HD motorenöl mit syntetischen Additiven.

API SJ/CF-4/CF, ACEA A3/B3, A3/B4, E2. MB 228.1, 229.1, Volvo VDS, MAN 271. Entspricht: VW 505 00, MTU. W5
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Spørgsmål om motorolie igen,igen,igen.........
« Svar #14 Dato: 30. Januar 2009 kl: 10:34:41 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Så vidt jeg kan læse efterspørger Harald ikke billige olier. :lol:

Han spørger om der er nogen der har erfaring med at skifte fra en 15/40 til en 10/40 på en wbx.


Det er nemlig rigtigt, Kenneth.
Jeg spurgte om erfaringerne fra 15W til 10W på en WBX'er. Er der nogen fidus i det?
Oliediskussionerne vil ingen ende tage, og det er selvfølgelig spændende nok i sig selv.
BTW. For nu at afspore det helt.
Jeg kan ikke forestille mig, at en motor uanset teknik og konstruktion(HDI,VVT, SDI og hvad ved jeg) har godt af at køre 30000 km mellem skiftene. Det er kun et dårligt salgstrick!!
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.