0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Mht. lejerne, burde man så ikke kunne have mærket det når lejeskallerne blev sat på plads??Der var nemlig ingen af dem der sad løse..Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Lejeskallerne sætter du fast i deres plads i plejlstængerne hhv. plejlstangsoverfaldene. Dernæst spænder du plejlstængerne med deres overfald fast omkring lejesølerne på krumtappen. Altså har du i den proces ingen fornemmelse af, om lejesølerne er i understørrelse. Du har kun fornemmelse af, om lejerne passer til plejlstængerne, og det gør de altid - det er jo ikke der, man sliber til understørrelse, så der er aldrig nogen, der vil sidde løse. Når en krumtap slibes til understørrelse, så snakker vi om 25/100 mm, så det er altså ikke noget, der lige springer i øjnene på de mest nærsynede... Men jeg har så tænkt lige over det med løfteren...Hvis det er pga. manglende olie, burde det så ikke være modsat, altså ved kold motor at det var mest udpræget??På den anden side, så har den svært ved at holde olietryk i tomgang (i toppen!, det er ca. 1,5bar ved oliefilteret) når olien kommer op og runder de 100 grader og det er også der lydene er mest udprægede...Jo ved normalt slidte løftere er fænomenet, at de klaprer de første 10 sek. og så når olien kommer op til dem, så holder de op. Men der findes alle mulige variationer af defekter der.Alle plejllejer kan tjekkes og evt. skiftes med motoren i bilen, men selvf. skal bundkar og underkøringsværn af.Når jeg sværmer lidt for de forklaringer med lejer, så skyldes det, at jeg forsøger at lægge to og to sammen. Jeg forstår, at du har (haft) nogle røgproblemer samt nogle problemer med at få den til at gå rent trods gentagne pumpejusteringer. Samtidig hører jeg dig pive over lav effekt. Når jeg sammenlægger de omstændigheder med snakken om tikkeriet, så begynder forklaringsgeneratoren inde i hovedet. Lad os forestille os følgende scenarie: En mand sætter en krumtap i, han har købt et sted, og som han i grunden intet ved om. Krumtappen er drejet ned til 1. understørrelse (det kan aflæses på de gamle lejeskaller med teksten 0,25. Har du dem?) Så samler han motoren med std.-lejer. Den skal nok køre, men plejlstængerne kan rutsche op og ned på krumtappen - ikke så meget, når olien er kold og tyk, men tydeligt, når den er tynd og varm. Stemplerne kan ikke komprimere optimalt (sort røg, hosten i kold tilstand, nedsat effekt), for de kommer ikke helt til tops i kompressionsslaget (det var derfor jeg ville høre om stempeloverstanden), men i udstødningsslaget kommer de uhyggeligt nær på udstødningsventilen og/eller topstykket.Jeg gætter kun! Men, at der er samspil mellem dine symptomer, er jeg temmelig sikker på. Dyser, hydros, plejllejer eller stempelringe - allesammen kan tikke og allesammen kan koste effekt.