Forfatter Emne: Projekt 1.9 TD til Højben  (Læst 161206 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ibber

• Gæst
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #150 Dato: 07. November 2009 kl: 18:32:23 »
ja så er det nok ikke det , og de er shimset op med de korrekte skiver , det er langt fra noget jeg er
professor i , men kommer lige med de foreslag jeg kender til , som så kan udlukke noget andet.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #151 Dato: 07. November 2009 kl: 18:35:27 »
Hyd.løftere, så ingen shims...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

ibber

• Gæst
« Svar #152 Dato: 07. November 2009 kl: 18:37:43 »
jo det tror jeg da , men kan da købe de der løse skiver som også bruges til hydraliske løfterer, eller
husker jeg helt i skoven ?

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #153 Dato: 07. November 2009 kl: 18:42:25 »
Mig bekendt skal der ikke skiver på hyd. løftere...
Mvh. Morten Trab

ibber

• Gæst
« Svar #154 Dato: 07. November 2009 kl: 18:55:51 »
så husker jeg nok >> i skoven , hvis du er sikker , du har nok mere erfaring end mig når alt kommer til alt.
det var nok min gamle golf og ikke passaten jeg rodede med det på så.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #155 Dato: 07. November 2009 kl: 23:38:25 »
Forresten skal det siges at når bilen står stille i tomgang er den MEGET svær at høre, den falder nærmest i et med resten af motorlyden, men sidder man i bilen og kører så kan man høre at den tikker ved varm olie, også selvom man træder koblingen ned og lader motoren falde til tomgang...
Mvh. Morten Trab

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #156 Dato: 08. November 2009 kl: 16:19:34 »
Flyttede timingen til .79 og synes nu er den er noget mere kvik, nu er det ikke >50km/t på af bakkerne, snarer 60-65 stykker på kold motor...

Tilgengæld har den stadig den klikkende lyd, men jeg TROR at den kommer fra vacuumpumpen...
I tomgang kunne jeg ane en svag tikken med stetoskopet på vacuumpumpen, men er endnu ikke helt overbevist...

Prøver lige en lidt mere grundig beskrivelse af den...

Stillestående bil = Næsten umulig at høre, både i tomgang og når den får lidt gas...

Bil i hastighed = Hørbar både i tomgang og når den får gas (følger motorens omdrejninger men lydstyrken er den samme, den følger nærmere oliens temperetur)
Den er klart tydligst når olien/motoren er varm..
Mvh. Morten Trab

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #157 Dato: 08. November 2009 kl: 18:50:22 »
Det er svært af afgøre, når man ikke kan høre den, men her er nogle bud:

1) Som du selv er inde på: Defekt hydroløfter
2) Dysefejl
3) Fejl på plejlstangssøle (i givet fald kan lyden komme fra lejet)
4) Plejllejesøle slebet til undermål og derfor lejetikken (og evt. kontakt mellem topstykke og stempel fordi stemplet bliver kastet for langt op.)
5) For høj stempeloverstand (kontakt mellem stempel og top)
6) Stempelringsdefekt

Umiddelbart tror jeg ikke på, at vacuumpumpen tikker. Når man studerer dens opbygntng og drev, så kan jeg ikke få øje på noget, der skulle kunne tikke. Til gengæld har jeg før oplevet, at problemer med kurbeltrieb laver lyde i vacuumpumpeområdet.
Vi håber, at det er noget udramatisk - kan du evt. komme til at lave nogle lydklip?

Lige en indskydelse: det er ikke koldstarterkablet, der sidder på en måde, så det transmitterer alm. motor lyd ind til dig, men du fortolker det som en tikkende lyd? Prøv at trække lidt ud og ind i kablet, mens du lytter. Prøv også at træde på koblingen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #158 Dato: 08. November 2009 kl: 19:07:13 »
Skal se om jeg kan, på en eller anden måde, få optaget noget lyd omkring det...

Mht. lejerne, burde man så ikke kunne have mærket det når lejeskallerne blev sat på plads??
Der var nemlig ingen af dem der sad løse..

Men jeg har så tænkt lige over det med løfteren...
Hvis det er pga. manglende olie, burde det så ikke være modsat, altså ved kold motor at det var mest udpræget??
På den anden side, så har den svært ved at holde olietryk i tomgang (i toppen!, det er ca. 1,5bar ved oliefilteret) når olien kommer op og runder de 100 grader og det er også der lydene er mest udprægede...

Mht. koldstartskablet, nej det tror jeg ikke, lyden er lige kraftig uanset hvor dan det står, og lyden kommer bag fra...
Mvh. Morten Trab

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #159 Dato: 08. November 2009 kl: 19:11:20 »
Motorstetoskop.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #160 Dato: 08. November 2009 kl: 19:15:17 »
Læs længere oppe JJ ;)

SÅ lange arme har jeg altså heller ikke...
Mvh. Morten Trab

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #161 Dato: 08. November 2009 kl: 19:46:02 »
Ups. Hmmm, du må finde en hjælper som kan køre bilen medens du ligger og lytter med motorbrønden åben..... og passer rigtig godt på du ikke falder i "gryden"
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #162 Dato: 08. November 2009 kl: 20:22:29 »
@Jarl: Hvor meget af det leje-noget kan tjekkes med motoren i??
Mvh. Morten Trab

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #163 Dato: 08. November 2009 kl: 21:33:12 »
Citat fra: "BlackChart"

Mht. lejerne, burde man så ikke kunne have mærket det når lejeskallerne blev sat på plads??
Der var nemlig ingen af dem der sad løse..

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Lejeskallerne sætter du fast i deres plads i plejlstængerne hhv. plejlstangsoverfaldene. Dernæst spænder du plejlstængerne med deres overfald fast omkring lejesølerne på krumtappen. Altså har du i den proces ingen fornemmelse af, om lejesølerne er i understørrelse. Du har kun fornemmelse af, om lejerne passer til plejlstængerne, og det gør de altid - det er jo ikke der, man sliber til understørrelse, så der er aldrig nogen, der vil sidde løse. Når en krumtap slibes til understørrelse, så snakker vi om 25/100 mm, så det er altså ikke noget, der lige springer i øjnene på de mest nærsynede...  

Men jeg har så tænkt lige over det med løfteren...
Hvis det er pga. manglende olie, burde det så ikke være modsat, altså ved kold motor at det var mest udpræget??
På den anden side, så har den svært ved at holde olietryk i tomgang (i toppen!, det er ca. 1,5bar ved oliefilteret) når olien kommer op og runder de 100 grader og det er også der lydene er mest udprægede...

Jo ved normalt slidte løftere er fænomenet, at de klaprer de første 10 sek. og så når olien kommer op til dem, så holder de op. Men der findes alle mulige variationer af defekter der.

Alle plejllejer kan tjekkes og evt. skiftes med motoren i bilen, men selvf. skal bundkar og underkøringsværn af.

Når jeg sværmer lidt for de forklaringer med lejer, så skyldes det, at jeg forsøger at lægge to og to sammen. Jeg forstår, at du har (haft) nogle røgproblemer samt nogle problemer med at få den til at gå rent trods gentagne pumpejusteringer. Samtidig hører jeg dig pive over lav effekt. Når jeg sammenlægger de omstændigheder med snakken om tikkeriet, så begynder forklaringsgeneratoren inde i hovedet. Lad os forestille os følgende scenarie: En mand sætter en krumtap i, han har købt et sted, og som han i grunden intet ved om. Krumtappen er drejet ned til 1. understørrelse (det kan aflæses på de gamle lejeskaller med teksten 0,25. Har du dem?) Så samler han motoren med std.-lejer. Den skal nok køre, men plejlstængerne kan rutsche op og ned på krumtappen - ikke så meget, når olien er kold og tyk, men tydeligt, når den er tynd og varm. Stemplerne kan ikke komprimere optimalt (sort røg, hosten i kold tilstand, nedsat effekt), for de kommer ikke helt til tops i kompressionsslaget (det var derfor jeg ville høre om stempeloverstanden), men i udstødningsslaget kommer de uhyggeligt nær på udstødningsventilen og/eller topstykket.

Jeg gætter kun! Men, at der er samspil mellem dine symptomer, er jeg temmelig sikker på. Dyser, hydros, plejllejer eller stempelringe - allesammen kan tikke og allesammen kan koste effekt.

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #164 Dato: 08. November 2009 kl: 21:40:34 »
Kan det være knastakslen der ikke har været fikseret helt vandret i forhold til topstykket, da den blev sat i OT.

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!