Forfatter Emne: Projekt 1.9 TD til Højben  (Læst 161320 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #180 Dato: 10. November 2009 kl: 23:00:42 »
JA, men er det ikke en Om/Hjemmebygget motor, med egen oliepindskonstruktion på.?

Kurt
Kurt - 25115788

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #181 Dato: 11. November 2009 kl: 01:24:02 »
du er jo først og fremmest nød til at have en olie pind du kan stole på, AAZ-oliepinden passer vel ikke i længden til et JX-bundkar?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

ibber

  • Gæst
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #182 Dato: 11. November 2009 kl: 01:53:59 »
min oliepind er max mærket flyttet lige knap en cm længerer ned end det oprindelige minimumsmærke , men om den kommer fra den ene eller en anden model kan jeg ikke sige dig.
der er ikke noget olietempur på da det kun giver dårlige nerver har jeg før oplevet , olietrykket fungerer dog optimalt i den orginale lampe , jeg har dog kun haft den oppe på 3500 rpm , syntes ikke det er rart at køre den ret meget højerer , den kører 100 km/t ved 3000 rpm , og det er fint til mig - har ikke så travlt ;0) til gengæld kommer den hurtigt derop  :P nok mest pga hårtørreren  :lol:

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #183 Dato: 11. November 2009 kl: 07:58:46 »
Citat fra: "KHSalvesen"
JA, men er det ikke en Om/Hjemmebygget motor, med egen oliepindskonstruktion på.?

Kurt


Korrekt...
MEN - fyldt til max. mærket med umodificeret oliepind hvorefter modificeringen er lavet , max mærket sat efter oliestanden og min. mærket målt ud på gammel oliepind og sat med samme afstand til max...

Grunden til at jeg vil prøve at tappe en halv liter af er:

Da jeg var til syn/omreg var der INGEN blinkende lamper, heller ikke efter 100 i timen hele vejen hjem fra Århus...

Da jeg kom hjem tapløb den jo så med olie (forp***** flanche) og derfor toppede jeg op, men kom til at hælde lidt mere på en hvad max. mærket mener var nødvendigt...
Siden da har jeg haft problemer med den blinkende lampe når olien blev varm...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #184 Dato: 15. November 2009 kl: 17:47:03 »
Må ærligt tilstå at jeg ikke er imponeret af de 8,5 km/l den har præsteret på den tankfuld hvor jeg har kunnet måle det, men den skal vel også lige køres til inden den begynder at præstere noget kørselsøkonomi der er mere tilfredsstillende?
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #185 Dato: 15. November 2009 kl: 18:19:04 »
8,5 har jeg aldrig været nede på... Ved blandet kørsel ender jeg som regel på 12-13 km/l og den får omdrejninger ;o)
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #186 Dato: 16. November 2009 kl: 18:49:23 »
Det var så 1. olieskift...

Ikke noget alvorligt at spotte i olien, alt der lå tilbage i sien (har en lille fin si jeg kan sætte i tragten til spildolie) var noget meget fint kornet metal (vel fra stempelringe osv.), men ikke noget der fik mine alarmklokker til at ringe, ingen skaller eller noget i den stil...

Til gengæld fandt jeg ud af at olietryk føleren i toppen vistnok ikke var den korrekte til den motor, den var godtnok blå, men intervallet der var præget i bunden af den var ikke det samme som den der originalt sad i motoren og som på den jeg har fået med posten idag...
Krydser fingre for at den ikke blinker med lampen med den nye føler...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #187 Dato: 16. November 2009 kl: 20:56:34 »
Og så var man lige ude og presse bilen lidt...

Fik den op i de temperaturer hvor den før har haft blinkende lamper ved tomgang...Guess what - ingenting...
Lod dog mærke til at istedet for 6 bar olietryk ved 4000 RPM og 110 grader olie var den nu kun 5 bar...

Det var et SCT (mener jeg det hed, et blåt et) oliefilter jeg havde fået monteret på motoren, nu sidder der MANN...
Nogen der kender det mærke, er det noget skidt (altså det blå jeg fik fra Tyskland med motor renoverings kittet)??

Håber så det varer ved med de fraværende blinkende lamper :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.007
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #188 Dato: 16. November 2009 kl: 23:06:36 »
Det havde været bedre hvis det var 8,5 l / 100 km

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #189 Dato: 16. November 2009 kl: 23:08:14 »
Helt enig, men det er det desværre bare ikke...

Men jeg har lidt forhåbninger om at når den er kørt til og jeg har fået den finjusteret (tror jeg skal have justeret timingen en anelse mere), så begynder det at hjælpe...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #190 Dato: 26. November 2009 kl: 21:45:34 »
Begynder og forstå mere og mere hvorfor syncro diesel kun blev lavet med turbo!
FUCK den er sløv, og nu er det afgjort - der kommer en hårtørre på den...
Skal bare lige have renoveret min turbo først samt have fundet nogle olierør der passer til en AAZ'en..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

ibber

  • Gæst
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #191 Dato: 26. November 2009 kl: 21:57:59 »
ja det må være en god beslutning , men altid spændende når der bliver opdateret på dit indlæg , og man tænker (hvad er der nu galt denne gang) *SS*  men man lærer jo noget hver gang man læser , så fortsæt endelig ;-)  på trods af at man syntes det er lidt synd , at nu må den da for pokker da snart køre uden problemer - hatten af for din gode kampånd - THUMBSUP

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.007
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #192 Dato: 26. November 2009 kl: 21:59:57 »
Tror du skal kikke lidt på dit brændstofforbrug,   for jeg vil mene den skal ligge på min 10km/l.

måske skulle du lege lidt med timingen.  små justeringer gør vist stor forskel.   også trækkraft.
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #193 Dato: 26. November 2009 kl: 22:21:03 »
Måske du skulle få den til at køre bedre uden turbo - inden du smækker turboen på!

Jeg forstår godt dit beslutning om at få turbo på - men det lyder da til at de motor ikke er helt på toppen... Nu har jeg kørt 1Y i næsten et år, og jeg syntes slet ikke den er sløv...  :roll:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #194 Dato: 26. November 2009 kl: 22:30:43 »
Nu skal du jo huske på, Lars, jeg kører jo med en tung 4wd vogn som er gearet helt anderledes end 2wd'erne...

1. - 3. gear er der fint spark i og der kan man mærke at den arbejder, men 4. er det intet krudt i, lidt modvind eller en bakke og så hedder det 60 km/t max...

Timing har jeg forsøgt mig lidt rundt med, har prøvet følgende indstillinger er dem jeg har bidt mest mærke i:

.80 = Sløv, ikke meget over 60 når den er kold og det går lidt op og 4. gear er bandlyst på selv små bakker med kold motor...
.78 = En anelse mere kvik, men stadig langt fra noget der er holdbart i længden, fin blød motorgang...
.85 = Helt ad h****** til, slet ingen trækkraft og rimelig hård motorgang...
.75 = Ikke noget mærkbart til forskel for .78, ca. samme beskrivelse er meget rammende...

Har vendt det med Jarl, omkring timing, men eftersom jeg kører AAZ pumpe i et 1Y setup og 1Y dyser er der ingen tal for hvor pumpen bør stå, men han foreslog .80 som udgangspunkt...
Det forstår jeg så ikke helt...
.80 er jo punktet for en AAZ motor, og det er trodsalt med 20 bar højere dysetryk - men her hører min diesel viden så op...

Men udover de manglende kræfter kører den faktisk helt fint...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan