Forfatter Emne: Projekt 1.9 TD til Højben  (Læst 160898 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #300 Dato: 15. Maj 2010 kl: 10:06:18 »
Prøvede lige et frisk-opladet batteri...

Kunne få 3'eren op på 18 bar med det batteri, og med olie i hullet fik jeg den op på 20...

Nu slår det mig så bare at jeg vistnok har læst noget med omkring 30 bar i en AAZ maskine...

Dvs. der er et eller andet helt galt med min motor?? :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #301 Dato: 15. Maj 2010 kl: 22:51:32 »
Slet ingen kommentarer?! :D Det ligner jer ikke :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.007
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #302 Dato: 15. Maj 2010 kl: 23:15:22 »
Hvis du mistænker ventiler,  så tjek da lige ventil mellemrummet inden du begynder på andet.  Eller er der hydraliske dæmpere. :D
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #303 Dato: 15. Maj 2010 kl: 23:25:10 »
Det er jo en AAZ motor, så den er med hydrauliske løftere...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #304 Dato: 15. Maj 2010 kl: 23:44:30 »
Onkel siger at komp. skal være på 22,5 : 1, uden olie i hullerne..... :?
Så der er jo kun problemer med 25% af motoren... :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #305 Dato: 16. Maj 2010 kl: 10:48:45 »
Der er forskel mellem kompressionsforhold og kompressionstryk.

I en AAZ er kompressionsforholdet 22.5:1 Oversat til normalt dansk betyder det, at der er 22,5 gange mere rumfang i cylinderen, når stemplet er i bund, end der er, når stemplet er i top.
Det har for så vidt ikke ret meget med kompressionstrykket at gøre. Kompressionstrykket er det antal bars overtryk, som skabes over stemplet, når motoren når den maximale sammenpresning af luften. Referenceværdierne lyder sådan: Sollwert: (den værdi, det bør være): 34 bar. Slidgrænse: 26 bar og maximalt 5 bars forskel mellem cylindrene. MEN - disse værdier forudsætter, at man anvender VW's eget måleinstrument VAG 1381. Bruger man en eller anden tilfældig kompressionsmåler, så er resultaterne helt arbitrære - afhængig af rumfang i slange, måler, adaptor osv.
Tilgengæld kan man selvf. få et indtryk af, hvor jævnt cylindrene ligger, og der synes at være et problem - evt. en knækket ring, et meget lavtliggende stempel, en skæv plejlstang eller andet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #306 Dato: 16. Maj 2010 kl: 11:26:43 »
Det er taget med den komp.tester som der var blevet lavet massebestilling på fra US engang, aner ikke hvordan den måler ifht. VW's instrument...

Men de ting du skriver, Jarl, kræver adskillelse af en stor del af motoren, så det bliver ikke før tidligst i min sommerferie...

Men som skrevet, kan det være grunden til at den smed olie i udstødningen med turboen på??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #307 Dato: 16. Maj 2010 kl: 18:26:29 »
Citat fra: "BlackChart"


Men som skrevet, kan det være grunden til at den smed olie i udstødningen med turboen på??


Ja der må være mega underkompression, så der presset olie ud gennem de mindste sprækker.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #308 Dato: 17. Maj 2010 kl: 13:14:22 »
Hmm...Hvordan har dine ventilløftere det? Der er den mulighed at de sidder fast i "beg".
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #309 Dato: 17. Maj 2010 kl: 21:05:14 »
På dansk, Peter?!

Og så er det jo lige at man går og ønsker sig en reserve motor man lige kunne hive ind under bilen og smide i og så få 1.9'eren gået igennem (igen!) :(

Nå, men så ved jeg da hvad jeg skal få noget af sommerferien til at gå med...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #310 Dato: 18. Maj 2010 kl: 00:15:52 »
reservemotor!! sådan en har jeg da i en skoda!! godt nok en AEF'er men den kan godt blive din ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #311 Dato: 18. Maj 2010 kl: 07:46:25 »
Beg er nogenlunde det samme som inddampet motorolie.
Hvis ventilløfterne/topstykket/motoren har stået længe kan det olie der er i ventilløfterne blive til noget sort klistret tjæreagtig snask.
Har prøvet det på en opel vi lagde en huggermotor i engang. Inden opstart ville vi lige tørne den for at være sikker på at alt var good to go, det var det ikke, 3/4 omgang og så ville den ikke mere(det var efter at vi havde brugt flere timer på at få gearkasse til at passe med motor, hvorefter en klog mand sagde hvorfor løsner i ikke bare dækslet på gearkassen og fjerner splitten og trækker højgearsakslen tilbage, det gør det meget nemmere (smartass)). Snakkede med en anden klog mand der sagde at hvis motoren havde stået længe, kunne der være "beg" i ventilløfterne, og ganske rigtigt efter de blev pillet ud og renset i benzin så spillede det hele.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #312 Dato: 18. Maj 2010 kl: 19:50:59 »
Problemet er jo så, Peter, at den har jo ikke stået stille siden motoren blev samlet...

@Verner: tak for tilbuddet, men så skal jeg jo stadig til at bygge den om...
Med reservemotor mente jeg en T3-monterings-klar motor lige til at smide bagi uden ombygninger...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #313 Dato: 18. Maj 2010 kl: 22:58:57 »
Jeg har stadig min  :roll:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #314 Dato: 18. Maj 2010 kl: 23:22:32 »
1.9 DG en gang for alle og så er alle dine kvaler løst :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911