Forfatter Emne: I håb om tilgivelse...  (Læst 117920 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #345 Dato: 01. November 2010 kl: 21:26:24 »
@buddha_Uffe: Lambdaen er flyttet 5-6 cm ned ad forrøret.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
I håb om tilgivelse...
« Svar #346 Dato: 01. November 2010 kl: 21:43:21 »
Citat fra: "Jarl"
@buddha_Uffe: Lambdaen er flyttet 5-6 cm ned ad forrøret.


Det burde der nok ikke ske noget ved... Alternativt så kunne man jo monterer en sonde med opvarmning.... Lambda-værdien har STOR indflydelse på monopointen....
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #347 Dato: 01. November 2010 kl: 21:47:07 »
hvis ikke katten er bevaret kan det vel godt have betydning.
Jarl jeg kigger lige op forbi imorgen med IR termometer så kan du sammenligne med din reference bil.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #348 Dato: 01. November 2010 kl: 22:01:14 »
Så vidt jeg husker sidder Lambdesonden på Frk G i selve manifolden, hvor den har det godt og lunt. Frk G kører også med kat.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
I håb om tilgivelse...
« Svar #349 Dato: 01. November 2010 kl: 22:01:29 »
Det var dog sørens, at den bliver ved med at drille. Der er vel snart kun hældningen af motoren der er ændret, men kan da vel ikke have nogen betydning?

Hinze

karetmager

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #350 Dato: 01. November 2010 kl: 22:03:51 »
Kender ikke den motor, men hvis luftmængde og brændstof ikke matcher, så har man en fed blanding eller mager blanding, ofte dog en for fed.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #351 Dato: 01. November 2010 kl: 22:32:52 »
Med risiko for at afsløre min himmelråbende uvidenhed om benzinmotorer:

Er det muligt at udskifte lambdasonden med en skydemodstand eller lign for at undersøge OM problemet kan løses ved et anderledes signal fra denne? Hvis ikke det løser noget kan den del vel udelukkes?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #352 Dato: 01. November 2010 kl: 22:51:16 »
Sådan virker Lambdsonden (på tysk)
http://www.youtube.com/watch?v=k4XaNU1UmoI&feature=related

Men efter at have læst her - http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor -tænker jeg:
1. Hvor sidder din lambdasonde? Harden det lunt eller bliver den kølet af fartvind?
2. Har du skruet lambdasonden ud og set om der snaldret til i sod?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #353 Dato: 01. November 2010 kl: 23:32:34 »
Tak for de mange gode ideer.

Scenariet er:

Når bilen er kold, så går den fint i den let hævede tomgang, der bestemmes af boksen - 1000-1100 omdr. der går den tydeligvis med den korrekte blanding og går jævnt og fint. Når den efter nogle minutter begynder at få lidt varme, så begynder den at pludre i tomgang - den får tydeligvis for fed blanding. Sådan fortsætter den også selv, når den bliver driftvarm. CO-testeren fortæller at CO-tallet svinger mellem 3,5 og 5%. Det burde være meget lavere. Når jeg kigger ned i mono-motronic'en, så ser jeg ikke den fine tåge fra dysen, som jeg ville forvente, men der ligger snarere lidt væske (selvf. benz.) og flyder rundt ovenpå gasspjældet. Når jeg hæver omdrfejningstallet lidt, så går den jævnt og CO-tallet drøner nedad - dog kommer det ikke så langt ned, som jeg gerne ville - ved et par tusinde omdr. ligger det på knap 2%.

Der er ingen effekt af, at jeg tager stikket til lambdaen af eller på. Selvf. har jeg målt, at der er fin kontakt fra styreboksens pin 38 (der, hvor lambdasignalet skal lande) og ud til sonden. Når jeg måler (og jeg ved godt, at jeg burde have et oscilloskop) på lambdasonden med et digitalt multimeter, så pendler det, men viser en gennemsnitsspænding på ca. 0,5 V - det burde vel ikke være helt hen i skoven.

Egentligt undrer det mig lidt, hvis motoren skulle have problemer med at gå ordentligt med en CO-værdi på 3,5-5% Bevares - det er alt for højt, men ikke højere end gamle karburatorbiler havde det, og de stod ikke og "væltede" i tomgang. Derfor spørger jeg mig selv, om der kan være andet på færde.

Ang. placering af sonden, så sidder den som sagt 5-6 cm nede af forrøret. Forrøret er udført i kraftigt damprør (tykvægget rør, men lambdasondens "næse" stikker fint ind i udstødningsgassen. Det er ikke muligt at benytte det oprindelige hul i manifolden, for 3 mm derfra passerer T3'erens motorophæng. Har du din i manifolden JJ, så må der være lavet et andet hul i manifolden eller også er det en helt anden manifold. Min placering er faktisk meget lig den, som Allan har.

Ang. fravær af katalysator, så er der jo ingen komponenter i motorstyringen, der "ved", om den er på eller ej. Hvis der er tilstrækkeligt modtryk i potten, så kan stykket efter katalysatoren for så vidt udgøres af en håndfuld makaronier, hvis man synes, det er smart. Jeg har også oplevet mange drenge, der har sat strømningsoptimeret racer-kat og 2" udstødning på. Guderne skal vide, at de har mindre modtryk end jeg.

Stadigvæk er alle ideer velkomne
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
I håb om tilgivelse...
« Svar #354 Dato: 02. November 2010 kl: 06:43:38 »
Pssst....

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #355 Dato: 02. November 2010 kl: 07:38:39 »
Kan gasspjældet have rykket sig ifht. potmetret, så computer tror at spjældet eksempel står 20% åben, men det i virkeligheden kun er 10% åben?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #356 Dato: 02. November 2010 kl: 08:34:21 »
hmmm, kan det være defekt spjældhus og injektor?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #357 Dato: 02. November 2010 kl: 08:45:00 »
Citat fra: "4X4"
Kan gasspjældet have rykket sig ifht. potmetret, så computer tror at spjældet eksempel står 20% åben, men det i virkeligheden kun er 10% åben?


Jeg har tænkt over det sammen…
Hvis motoren ikke har hverken MAP sensor eller luftmængdemåler, så må den kontrollere blandingen efter det megasquirt kalder ”Alpha N” princippet.
Det betyder motorstyringen bruger rpm, lufttemp,  vandtemp, lamda og spjældposition til at bestemme blandingen.
Da du har tjekket, tjekket igen og dobbelt tjekket alt andet end spjældpositionen, så er det da muligt fejlen kan findes her?


Citat fra: "jensjakob"
hmmm, kan det være defekt spjældhus og injektor?


Dysen kunne også være problemet, men det plejer at gi det modsatte problem.
Det kan selvfølgelig også tænkes at motorstyringen prøver at kompensere for den dårlige tomgang pga. en dårlig dyse og derved bare hælder benz i, for at den ikke skal gå ud.
Jarl der må være en beskrivelse af hvordan man tester dysen i sådan et monopoint anlæg ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #358 Dato: 02. November 2010 kl: 08:53:05 »
kølevands føler. den gir os en federe blanding hvis den ikk dur
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
I håb om tilgivelse...
« Svar #359 Dato: 02. November 2010 kl: 08:53:58 »
Men den er jo tjekket ;-)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."