Tak for de mange gode ideer.
Scenariet er:
Når bilen er kold, så går den fint i den let hævede tomgang, der bestemmes af boksen - 1000-1100 omdr. der går den tydeligvis med den korrekte blanding og går jævnt og fint. Når den efter nogle minutter begynder at få lidt varme, så begynder den at pludre i tomgang - den får tydeligvis for fed blanding. Sådan fortsætter den også selv, når den bliver driftvarm. CO-testeren fortæller at CO-tallet svinger mellem 3,5 og 5%. Det burde være meget lavere. Når jeg kigger ned i mono-motronic'en, så ser jeg ikke den fine tåge fra dysen, som jeg ville forvente, men der ligger snarere lidt væske (selvf. benz.) og flyder rundt ovenpå gasspjældet. Når jeg hæver omdrfejningstallet lidt, så går den jævnt og CO-tallet drøner nedad - dog kommer det ikke så langt ned, som jeg gerne ville - ved et par tusinde omdr. ligger det på knap 2%.
Der er ingen effekt af, at jeg tager stikket til lambdaen af eller på. Selvf. har jeg målt, at der er fin kontakt fra styreboksens pin 38 (der, hvor lambdasignalet skal lande) og ud til sonden. Når jeg måler (og jeg ved godt, at jeg burde have et oscilloskop) på lambdasonden med et digitalt multimeter, så pendler det, men viser en gennemsnitsspænding på ca. 0,5 V - det burde vel ikke være helt hen i skoven.
Egentligt undrer det mig lidt, hvis motoren skulle have problemer med at gå ordentligt med en CO-værdi på 3,5-5% Bevares - det er alt for højt, men ikke højere end gamle karburatorbiler havde det, og de stod ikke og "væltede" i tomgang. Derfor spørger jeg mig selv, om der kan være andet på færde.
Ang. placering af sonden, så sidder den som sagt 5-6 cm nede af forrøret. Forrøret er udført i kraftigt damprør (tykvægget rør, men lambdasondens "næse" stikker fint ind i udstødningsgassen. Det er ikke muligt at benytte det oprindelige hul i manifolden, for 3 mm derfra passerer T3'erens motorophæng. Har du din i manifolden JJ, så må der være lavet et andet hul i manifolden eller også er det en helt anden manifold. Min placering er faktisk meget lig den, som Allan har.
Ang. fravær af katalysator, så er der jo ingen komponenter i motorstyringen, der "ved", om den er på eller ej. Hvis der er tilstrækkeligt modtryk i potten, så kan stykket efter katalysatoren for så vidt udgøres af en håndfuld makaronier, hvis man synes, det er smart. Jeg har også oplevet mange drenge, der har sat strømningsoptimeret racer-kat og 2" udstødning på. Guderne skal vide, at de har mindre modtryk end jeg.
Stadigvæk er alle ideer velkomne