Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 169459 gange)

0 Medlemmer og 26 Gæster læser dette emne.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #195 Dato: 27. September 2007 kl: 18:11:08 »
Citat fra: "PARKHAVE"
@cylindersnask - hvis det er det rustfarvede oven på stemplet i i den ene side er det kølevæskeafmonteringslidtspånerafenartsnask, der ikke kan tåle ilten i frisk luft og derfor "ruster" - tror jeg nok :lol:

Det er nu ikke det rustfarvede på selve stemplet jeg mener...Kig lige lidt længere op af cylindervæggen ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #196 Dato: 27. September 2007 kl: 18:13:45 »
Jarl...

TAK!!!!!
 :D  :D  :D  :D

Det var bare det jeg ventede på!

Og NU har jeg travlt!!!!
Jeg ved at i alle er på vej ud af døren til Hannover.
Jeg har glædet mig i et år til at komme til Stevns! Til træf i astronomiforeningen.

Vil i hjælpe mig med 2 ting...

1) En indkøbsliste.
Alle ting skal være muligt at få pr postordre. Jeg er blevet arbejdsramt og kan ikke nå til København efter 12.9 bolte selv om jeg enormt gerne ville!

2) En punkt for punkt samleinstruktion.
Jeg tror at det kan gå rimelig(!) let for mig, men jeg mangler stadig at få den satans rem-umbraco-bolt ud.

Jeg låner en rørtang fra job imorgen og får bolten ud!
Jeg får bolten ud imorgen!
Den satans bolt kommer UD imorgen!

...og så er der hele tandremsskiftet. [size=24][/size]
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #197 Dato: 27. September 2007 kl: 18:54:54 »

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #198 Dato: 28. September 2007 kl: 18:02:16 »
Jeg ved ikke hvad fabrikat pakningen er, men jeg skal nok se efter om jeg kan se det. Hvorfor vil du gerne vide det?

Ang dysetop, kan jeg se at du har startet en anden tråd, men det er rigtigt at det ikke er en alm. 27 top. Hvis du siger til forhandleren at du skal bruge en 27mm dysetop, vil han, hvis han er noget værd, vide hvad du taler om.
 :wink:

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #199 Dato: 28. September 2007 kl: 18:10:04 »
Jeg fortsætter denne lange tråd med en række spørgsmål til samling af motoren.

Ang belægninger på ventiler, så har jeg læst at folk ligefrem fjerner dem med stemmejern. Hvad mener i er den bedste metode?

Skal stempler, cylindre og hele bunden renses / vaskes / på anden måde nusses om inden samling?

Jeg kan ikke finde en toppakning hos Hovwdiaudi. Jeg får bare "Pakningssæt uden toppakning". Hvor kan jeg finde den?

Jeg ringede til min lokale reservedelspusher som forklarede at der er tre forskellige tykkelser af toppakningen. Det var noget med at man kan se en "flap" med et antal huller fra 1-3. Kan i fortælle noget om det?

Slet ingen der kender nogen som sender 12.9 bolte med posten?

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #200 Dato: 28. September 2007 kl: 18:32:48 »
Citat fra: "lagoni"
Jeg fortsætter denne lange tråd med en række spørgsmål til samling af motoren.

Ang belægninger på ventiler, så har jeg læst at folk ligefrem fjerner dem med stemmejern. Hvad mener i er den bedste metode?

What? Lad du roligt ventilerne sidde i fred - ikke pille!

Skal stempler, cylindre og hele bunden renses / vaskes / på anden måde nusses om inden samling?

Nej. Du samler alt smuld op af cylindren med en olievædet klud, og så renser du pakfladerne og blæser ned i bolthullerne så du ved, at der ikke står noget skidt dernede.

Jeg kan ikke finde en toppakning hos Hovwdiaudi. Jeg får bare "Pakningssæt uden toppakning". Hvor kan jeg finde den?

Prøv at søge på det overraskende ord "toppakning" :wink: Så fremkommer denne på side tre, som du skal bruge:
 http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=196623

Jeg ringede til min lokale reservedelspusher som forklarede at der er tre forskellige tykkelser af toppakningen. Det var noget med at man kan se en "flap" med et antal huller fra 1-3. Kan i fortælle noget om det?

Nemlig! Du har tre. Kig minutiøst på din. Kig på midt på i den side, der vender ud mod dieselpumpen. Der er en lille udposning, hvor der er tre små tilsyneladende unyttige huller på række.

Slet ingen der kender nogen som sender 12.9 bolte med posten?

Nej. Der er formentlig ingen, der gider at pakke en af dem og to af dem til i alt 3,75 + porto. Bolte købes i hele kasser. Vil man ikke det, så må man bevæge sig til et sted, der har dem og supplere godt op i kaffekassen. Biltema har lidt, men ikke meget.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #201 Dato: 28. September 2007 kl: 18:34:25 »
Citat fra: "lagoni"

Kig på dit første billede af toppakningen, flappen har 3 huller ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #202 Dato: 28. September 2007 kl: 19:15:23 »
Citat fra: "Jarl"
Prøv at søge på det overraskende ord "toppakning" :wink: Så fremkommer denne på side tre, som du skal bruge:
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=196623

:lol:  Jeg havde søgt på "1.6 TD". Derfor jeg ikke fandt noget.

Citat fra: "Jarl"
Nej. Der er formentlig ingen, der gider at pakke en af dem og to af dem til i alt 3,75 + porto. Bolte købes i hele kasser.

Det lyder rimeligt nok. Det er nok det at man f.eks. kan købe strækbolte som havde givet mig den ide at det andet var muligt, men jeg kan selvfølgelig godt se at det ville være omsonst.
 :lol:

Anyway, Poot kigger forbi i morgen og tester mine dyser, og viser mig hvordan jeg får sat OT (som han selv udtrykker det: "så vidt jeg forstår det"). En beskeden mand!

Det begynder at ligne en 50/50 chance for at jeg kan komme til astrotræf i næste weekend! Tør ikke glæde mig for tidligt, men er alligevel en meget glad mand!
 :D

En meget glad mand som giver en glad kvajebajer når jeg engang får lejlighed til at komme til T3-træf!

Bo

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #203 Dato: 28. September 2007 kl: 19:25:01 »
@Lagoni: Du af alle har ingen grund til at give KVAJE-bajer. Du kan bare nøjes med at give en bajer.

Til gengæld er vi vist flere der burde give dig en bajer, for dit ukuelige gå-på-mod, der er al ære og respekt værdigt.  :D  :D  :D

Eller som min datter på 9 ville udtrykke det:

REESPEEEKT MANNER!!!!! :roll:

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #204 Dato: 29. September 2007 kl: 01:34:09 »
Hvad skal du bruge af 12.9 bolte ?
Mvh. Casper

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #205 Dato: 29. September 2007 kl: 09:30:21 »
Bo, skulle jeg mangle mod undervejs, så går jeg bare tilbage til tråden her og suger til mig af støtten  :D

Casper, jvf. din tidligere tråd http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1379
om remskifte, så anbefaler Jarl jo at bolten i krumtaphjulet skal være 12.9. Men om det bare er så let som at tage den gamle bolt ud og smække en ny i...  ved jeg ikke...

Og så er der umbracoboltene som holder hjulet på plads. Der har jeg jo lært på den hårde måde, at de skal være ordentlig kvalitet.

Jeg går ud fra at 12-kant boltene mellem manifold og turbo kan genbruges?

Jo forresten, så nævnede du tidligere noget med noget specialværktøj. Hvad tænkte du på der?

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #206 Dato: 29. September 2007 kl: 14:55:43 »
Jeg har lige været tråden igennem og på side 11 kan jeg se at du en klasse 12.9 bolt monteret i krumtappen, så der var du lidt heldig.
Skulle den have været skiftet så hedder det af med bundkar for at blokere krumtappen under tilspænding, og er rimeligt omstændigt. Bolten skal nemlig spændes med et moment der gør ondt på den der spænder(lidt ligesom topbolte)

Ang. specialværktøj så tænkte jeg bl.a på dysetop og den M12 12kant der skal bruges til at tage topboltene af med, men det har du jo selv klaret.
Eller udstyr til at lave et nyt topstykke klar, sætte ventiler i osv. Men toppen ser jo fin ud så det bliver jo ikke aktuelt.

Har du en god momentnøgle til at spænde toppen ned med ?

Genbrug endeligt boltene mellem turbo og manifol hvis de ser pæne ud, de koster 150 eller 200,- STYKKET afhængig af om det er de lange eller korte.

Hvis det drejer sig om 12.9 bolte til remskiverne på krumtappen, så skal du være velkommen til at kigge forbi og få 4 bolte af mig.
Mvh. Casper

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #207 Dato: 29. September 2007 kl: 16:07:43 »
Citat fra: "casper"
Jeg har lige været tråden igennem og på side 11 kan jeg se at du en klasse 12.9 bolt monteret i krumtappen, så der var du lidt heldig.

Det opdagede jeg osse lige selv idag! :D

Har du en god momentnøgle til at spænde toppen ned med ?

Dén har jeg!

Hvis det drejer sig om 12.9 bolte til remskiverne på krumtappen, så skal du være velkommen til at kigge forbi og få 4 bolte af mig.

Tak for det flotte tilbud! I første omgang tror jeg at jeg bestiller alm. rustfri, og så vil jeg næste gang jeg er i Kbh. handle vildt ind.

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #208 Dato: 29. September 2007 kl: 16:21:06 »
Og så til en stak fotos fra dagen. Poot var her og for det første havde han en lille rørtang med, og da jeg fik den i hånden fik jeg den sidste umbracobolt ud på under 1 minut. Det rigtige værktøj, og tingene lykkes!

Poot studerede min toppakning, og vi har et spørgsmål til forum.

Spørgsmål 1)
Der er nogen huller på størrelse med nåleprik ved pilen. Burde der ikke være helt åbent?

Og så fik jeg forevist princippet i OT.
Her først et foto af OT stillingen på topstykket.

Og her OT på krumtap. Billedet kunne være bedre.

OT mærket på pumpehjulet.

Stedet blev markeret med rød tusch på tanden.

Spørgsmål 2)
Vi kunne ikke rigtig få fikseret hjulet ud for mærket på pumpen. Kan i videregive et trick her?

spørgsmål 3)
Krumtaphjulet har ligesom en markering...

men jeg kan ikke se om det skal i forhold til noget...

(kan evt. senere prøve at lave bedre fotos.

Sidst men absolut ikke mindst, skal i se et foto af Poot's dysetrykstester. Alle mine dyser, også de gamle, bestod.
 :D

Spørgsmål 4)
Hvad siger i til min foreløbige indkøbsliste. Har jeg glemt noget?

Slibesæt
10 Strækbolte
Fire 8x45mm bolte til remhjul
Flammeskiver
Toppakning

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #209 Dato: 29. September 2007 kl: 17:30:07 »
spm2)
normalt fixerer man pumpen OT meden M16 dorn, der er et hul i hjulet til det samme, og et hul i tandremsdækslet. Begge huller kan tydeligt ses i højreside på dit foto.

smp3)
de fire huller er ikke symetrisk og kan kun sidde på en måde, kig nøje på hullerne og du kan se det.

spm4)
8x50 bolte passer også fint her, og er nemmere at finde, ellers ser det fint ud
Mvh. Casper