Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 169548 gange)

0 Medlemmer og 17 Gæster læser dette emne.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #210 Dato: 29. September 2007 kl: 19:19:16 »
Jeg må slutte mig til de der bøjer sig i støvet for din ukuelighed. Det er imponerende.

Mærket på krumtaphjulet kommer fra den lille tap der sidder (burde sidde hvis den ikke er der) på krumtappen. Den skal gå ind i hullet med mærket. Det er rigtigt at hjulet kun kan sidde rigtigt ellers passer boltene ikke. Sørg for at krumtaphjulet er kommet helt på plads inden der spændes så det ikke "rider" på den lille tap.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #211 Dato: 30. September 2007 kl: 13:46:08 »
Tak for alle svar  :D Den uendelige række af spørgsmål fortsætter og vil ingen ende tage. Jeg håber ikke i er trætte!

1)
Den bageste vandbeholder måtte jeg jo volde ud, da boltene af den forrige ejer var voldet ind. Den har et fint reservedelsnummer. 251 121 403.



Men når jeg søger det nr. på Hovwdiaudi får jeg noget der ligner den forreste beholder  :?
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=194939
Varenr:  025121403A



Forskellen er jo f.eks. at den fra Hovwdiaudi har en studs til en stor slange, mens den originale er beregnet til den stofarmerede noget mindre slange.

2)
Jeg er stadig lidt usikker på OT på pumpehjulet.
Er det ikke rigtigt at OT-mærket på hjulet skal stå ud for det mærke som den røde pil peger på?


...og at det skal fikseres igennem det hul som kan ses her..


Dvs. at den omtalte 16mm dorn skal ind i den revne bagved?
Jeg spørger fordi jeg har lidt svært ved at se for mig, hvordan en rund dorn kan sidde fast nok i den revne?

(jeg sidder også og staver mig igennem tilspændingsproceduren på topstykket, men det tager vi lidt senere)
 :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #212 Dato: 30. September 2007 kl: 15:15:58 »
Ctange, jeg prøvede at finde ud af fabrikat på toppakning som du spurgte efter, men der er ikke noget at se.

Til gengæld fandt jeg ekspansionsbeholderen hos Thansen.
http://thansen.dk/product.asp?c=1276260425&n=1814854258&pn=1815435245
Varenummer: 501866841381
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #213 Dato: 30. September 2007 kl: 15:35:02 »
Ang. slibesæt. Behøver jeg egentlig at købe et helt sæt til 239 kr?
http://thansen.dk/product.asp?c=1276312646&n=1814854232&pn=1822410418
Varenummer: 501866841200

Jeg har købt (bestilt) flammeskiver seperat hos Hovwdiaudi, og jeg har jo ikke demonteret manifold.

Kan jeg ikke nøjes med ventildækselpakning
http://thansen.dk/product.asp?c=1276312646&n=1814854234&pn=1822415977
Varenummer: 501866841250

 :?:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #214 Dato: 30. September 2007 kl: 15:39:34 »
Citat fra: "ctange"

Mærket på tandhjulet skal være ud for bulen i
blikket som ses ca. 1 tand højere oppe på dit billede.
(Det har du jo faktisk selv skrevet i den fine
billed-serie)


Øh...  har jeg det?  :?  Det kan jeg ikke tro, for da jeg lavede det indlæg, var jeg overbevist om at OT mærket på hjulet skulle op på klokken 12 og stå, udfor den afmærkning på pumpen.
Jeg tror bare jeg skrev at jeg havde fået udpeget OT mærket på hjulet.

Nå, men det lyder heller ikke som om du er mere end 99% sikker på at det er der den skal stå  :wink:  så for en sikkerhedsnåls skyld vil jeg lige lade spørgsmålet stå åbent.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #215 Dato: 30. September 2007 kl: 15:46:40 »
Okay cool! Hellere spørge en gang for meget her!
 :D

Hvad siger i til spørgsmålet om ventildækselpakning?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.008
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #216 Dato: 30. September 2007 kl: 16:58:33 »
Hej Lagoni.  
 De har ret, når jeg får tænkt mig om.  det er det mærke der er på det sorte dæksel. og så passer hullet i dækslet også 100%.   grunden til at mærket på pumpen ikke passer er, at den jo er justeret, der drejer man pumpen i de huler den er fastgjort i.   men tandhjulet bliver på sin plads.   Du har ret det er kun nødvendigt for dig at købe ventildækselpakning, og flamme skiver.   begge dele er hos howdiaudi. også den af gummi.  du skal jo have ventildækslet af et par gange, når du skal efterspænde..

Husk når du fikserer knastakslen. det skal være nøjaktigt. det er beskrevet i Xploader's billeder.   Har du søgerblade. http://www.thansen.dk/product.asp?c=1276580103&n=313500271&pn=313501047

Hlisen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #217 Dato: 30. September 2007 kl: 17:01:09 »
Hmmm...  jeg har fundet den helstøbte ventildækselpakning af gummi hol Hovwdiaudi, Varenr: 026198025C, men den er ikke på lager  :evil:

Den hos Thansen ser ud til at være dårlig kork.

Så har Hovwdiaudi den her, men den er i tre stykker  :?:
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=195011

Ventildækselpakningssæt, 8 mm hul
Varenr:  026198025A

Den som sad på min top, var i ét stykke.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #218 Dato: 30. September 2007 kl: 17:06:20 »
Søgeblade og justerlinial....
Jeg er stået af...
 :shock:  :?  :?:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.008
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #219 Dato: 30. September 2007 kl: 17:17:28 »
Citat fra: "lagoni"
Søgeblade og justerlinial....
Jeg er stået af...
 :shock:  :?  :?:


Justerlinial.  ( det var der, vi brugte en fil.  ) hvis du kan finde noget der ridser lidt mindre, ville det være godt, prøv på dit arbejde, de må have noget fladjern. der passer i kærven. :lol:   og søger bladene bruger du til at sikre dig at fladjernet ligger helt lige over topstykket :)   lige meget under begge sider af fladhjernet.


Så howdiaudi var udgået for gummi pakninger.  du kan også genbruge den gamle,  det vil bare savle lidt med olie,  og såvente med at sætte en ny på, til du foretager den sidste efter spænding af topstykket.

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #220 Dato: 30. September 2007 kl: 18:55:07 »
Okay, så er jeg med igen  :D
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Bo

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #221 Dato: 30. September 2007 kl: 19:39:36 »
M.h.t. ventildækselpakning, kunne du også flotte dig og købe en original hos vw. Små 150,- dask, men så følger der også bolte med.

Næsten synd at skulle putte en gammel fedtet én på, når nu du er igang med det store arbejde. :D

Er det korkmodellen du skal bruge, har jeg en ny liggende du kan få.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #222 Dato: 01. Oktober 2007 kl: 19:24:20 »
Hej Bo
Jeg vælger at genbruge den gamle og bestille en ny (fuld gummi yummi) når der skal efterspændes.

[size=18]Ang til- og efterspænding...[/size]  
Ich fatter keine...

Fra So wirds gemacht...

Stufe I = 40 Nm, Stufe II = 60 Nm

In stufe III alle Schauben mit starrem schlüssel 1/2 Umdrehung (180[gradtegn]) weiterdrehen (2 x 90[gradtegn] ist zulässig).

Achtung: Motor warm fahren (Öltemperatur über 50[gradtegn]C bis Lüfter für Kühler einschaltet) und Schrauben mit starrem Schlüssel ohne vorheriges Lösen und ohne abzusetzen 1/4 Umdrehung (90 grader) weiterdrehen. Reihenfolge beachten.

Verdrehwinkel abschätzen. Schlüsselarm quer (90grader) beziehungsweise auf der anderen Seite lgs (180grader) zum Zylinderkopf steht.

Ca. 1000 km nach der Reparatur müssen die Innenvielzahn-Zylinderkopfschrauben nachgezogen werden. Dazu Schrauben mit einem starren Schlüssel, ohne vorheriges Lösen und ohne abzusetzen, 1/4 Umdrehung (90grader) weiterdrehen (Anzugsreihenfolge beachten, Motor kalt oder warm).

---  en halv time med ordbogen gav kun dette...

Tolvkantsbolte
Stram med momentnøgle i 3 tempi (vær opmærksom på rækkefølgen)
Tilspænding ved kold motor:

Step 1 = 40 Nm, Step 2 = 60 Nm

I step 3 strammes de 180 grader med en fastnøgle (det er i orden at gøre det af to gange(2 x90))

Achtung: Start motoren, og når den har nået driftstemperatur (olien over 50 grader Celcius og Lüfter für Kühler einschaltet) skrues med fastnøgle ohne tidligere Lösen und ohne abzusetzen 1/4 Umdrehung (90 grader) weiterdrehen. Huh??:?:
 (vær opmærksom på rækkefølgen).

Verdrehwinkel abschätzen. Schlüsselarm quer(=på tværs eller skrå?) (90grader) beziehungsweise auf der anderen Seite längs (180grader) zum Zylinderkopf steht.

Efter 1000 km's kørsel skal der efterspændes. Brug en fastnøgle, ohne vorheriges Lösen und ohne abzusetzen, 1/4 Umdrehung (90grader) weiterdrehen (vær opmærksom på rækkefølgen, Motor kan være kold eller varm).
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.008
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #223 Dato: 01. Oktober 2007 kl: 20:18:19 »
Ja det var da ganske fornuftigt det han skriver der.    på dansk.

Iflg. AutoData 2004 skal tilspændingen ske sådan her: Først spændes alle bolte i
korrekt rækkefølge til 40 NM. Derpå til 60 NM. Stadig i korrekt rækkefølge
spændes da så alle yderligere 180 grader (en halv omgang i en jævn bevægelse -
andre kilder siger 2 x 90 grader) hvorpå motoren varmes op til 90 grader C -
hverken mere eller mindre. Nu spændes de så endnu 90 grader - stadig i korrekt
rækkefølge. Kør så ca. 1000 km med vognen (ikke nødvendigvis på en eneste
tur...) og spænd så alle boltene yderligere 90 grader i korrekt rækkefølge.
Dette kan ske både med kold og med varm motor. Nu skulle alt være korrekt. Det
er en længere og lidt indviklet omgang, men sådan er det altså... .



Skulle i vores ABC Tråd
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #224 Dato: 01. Oktober 2007 kl: 20:24:45 »
Hej Lagoni

Det er temmelig lige til:

Boltene skal tilspændes i trin. De første to trin defineres af momentet. De efterfølgende defineres af grader. Årsagen til dette er, at man kommer op på nogle momenter, som momentnøglen ikke kan lide. Det er afgørende ved alle trinnene at man spænder over kryds. Dvs. at man starter med en af de midterste bolte, dernæst den overforstående, så starter krydsene. Kig gerne i en manual, der er det minutiøst beskrevet.

Første tilspænding er på 40 nm.

Så hele turen igen , men nu med 60 nm

Dernæst 90 grader en kvart omgang på dem alle igen.

Og én gang til - altså 90 grader på dem alle igen.

Nu begynder sveden at komme frem, hvad  :wink:  - nu er der nemlig ved at være moment på...

Så startes op og motoren får lov at snurre 30 minutter. (OG det betyder, at den skal være rigtig driftvarm - ca. 90 grader. (Tvivler man på denne temperatur grundet den fejlagtige angivelse i ovenstående indlæg, henviser jeg til VW's egen Rep. Leitfaden)

Der slukkes og alle bolte får yderligere 90 grader. Her føles det som om modstanden i boltene bliver mindre. Don't worry - det er strækbolte - de giver sig bare - det er meningen.

Herefter køres 1000 km i vognen og så efterspændes afslutningsvis 90 grader.

Det var det - og muligvis står det altsammen i den lille folder, der sikkert ligger i pakken med din toppakning.

Og vil du høre et dovne-trick, der kan give pedanterne travlt? Når jeg laver en motor til mig selv, så spænder jeg altid direkte til 60 nm i første hug. Og de to sidste trin slår jeg sammen og spænder 180 grader, når den har snurret i 30 minutter - så er man fri for at lette ventildækslet af to gange.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!