Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 169546 gange)

0 Medlemmer og 17 Gæster læser dette emne.

Stetter

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #240 Dato: 03. Oktober 2007 kl: 20:38:03 »
He he... Kunne jo ellers være fint at gå ned til sanistål og bede om en sådan, og så få at de ligger ned bagved på samme hylde som knofedten!  :D

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #241 Dato: 06. Oktober 2007 kl: 12:12:47 »
Det er godt endelig at have weekend. Jeg nåede ikke min deadline, men det havde jeg heller ikke regnet med.
Nu prøver jeg så, meget langsomt, om jeg kan gnaske mig igennem proceduren med at samle, og som altid, er i velkomne i Roskilde hvis i skulle få trang til at lege med!

Nå, men den her nye toppakning...
Den dækker jo for nogle af kanalerne..
 :shock:  :?

Hva' siger i til det?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #242 Dato: 06. Oktober 2007 kl: 13:18:41 »
Du har en rigtig fin toppakning der. Læg du bare den på.

Og til alle medlæsere, der har taget det tema op gennem tiderne:

Alle - ikke bare nogen, men alle toppakninger til 1,6 TD med mekaniske løftere dækker for de to kanaler. Sådan er det - det fungerer fint.
Vi kan godt begive os ud i en lang snak, om at ved at lukke/formindske nogle af kanalerne, kan man regulere/forøge gennemstrømningen på andre og mere kritiske steder. Det er der imidlertid ikke nogen grund til her - VW, Götze, Glazer, Reinz, Elring og de andre pakningsproducenter har tænkt for os. Og nej - det er ikke fordi de har glemt at standse de sidste huller ud. Det er meningen, og sker på VW's anvisning.

Hvad angår fabrikaterne - en anden diskussion, der har været rejst her, så er det min overbevisning efter en anseeligt antal topstykke-/toppakningskift og ligeså mange komplette motorrenoveringer, at der ikke er noget lort på markedet. De ovennævnte fabrikater dækker sikkert 90% af efterspørgslen, og de er alle meget pålideligt.

Når folk oplever, at der opstår defekter på toppakningen i utide, så er det min opfattelse, at det skyldes andre forhold. Heriblandt kan nævnes:

1) Var momentnøglen kalibreret, så der faktisk blev spændt det , der skulle.

2) Blev tilspændingsproceduren inkl. efterspænding overholdt?

3) Blev topstykket og evt. motorblokken udmålt for skævhed?

4) Blev pakfladerne fornødent rengjort?

5) Blev der anvendt nye og korrekte strækbolte?

Ja, der kan rejses mange spørgsmål i den retning, men Lagoni - du kan roligt lægge din fine nye toppakning i. Den ligner en Hovwdiaudi-pakning.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #243 Dato: 06. Oktober 2007 kl: 14:07:08 »
Det er ganske rigtigt en pakning fra Hovwdiaudi. Jeg tænkte nok at den var ok, men hellere vente på et svar og så være sikker. Og som altid leverer du jo varen, Jarl!
 :D

Og så er det jo herligt når et svar giver anledning til mange nye spørgsmål. Jeg vil lige nu vælge at stille to.

1) Rengøring af pakflader har vi været lidt inde på. Jeg formoder at du bare tænker på at jeg skal bruge en olievredet klud til bundstykket og en dieselvredet do til toppen?

2) Hvordan kalibrerer jeg momentnøglen? Jeg tænker at det har med møtrikken i bunden af skaftet at gøre?

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #244 Dato: 06. Oktober 2007 kl: 15:02:36 »
Tror jeg er på sporet af en kalibreringsmetode...

"Hvad med at spænde den op i en skruestik, sætte et 1 meter langt rør ind over, med en spand bundet til enden. Så er det bare at hælde vand i indtil den klikker og bagefter måle vandet af".
http://www.gatago.org/dk/fritid/bil/42411458.html

Et andet sted refereres fra et FDM-blad..

"En test af billige momentnøgler, under 500 kr.- viser at de afviger med op til 17% v. 126 Nm.
En kalibrering af en "rigtig" momentnøgle koster omkr. en tusse". http://www.cuoresportivo.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4097

Nå, jeg har ikke en skruestik så det er vist på med Ole Opfinder Tænkehatten...

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #245 Dato: 06. Oktober 2007 kl: 16:21:15 »
Har du en ordentlig momentnøgle, som ikke har været udsat for voldtægt, er den sikkert ok. Når jeg nævner det, skyldes det blot, at nogla har for vane, at spænde gigantmomenter med ekstrarør og andet skrammel på deres momentnøgle. Det er også vigtigt at huske at slække fjederen, når man lægger den hen. Dit forslag med vand virker fornuftigt, hvis du har mistanke om noget.

Pakfladerne kan du lige give lidt vandslibepapir - bare ganske let, så gammelt koks og smuds går af - ikke slibe - bare rengøre. Ståluld gør også et fint job. Sørg for at der ikke trænger sliberester ned i oliekanaler. Derefter tørres pænt rent med en klud og bolthullerne blæses rene. Værsågod at montér

Du vil opleve, at toppakningen ikke vil blive liggende på din fine rengjorte overflade, indtil du får bolte ned igennem. Blokken "vælter" jo til den ene side. Fiskesnøre er din ven her. Lav et par "liner", der holder pakningen på plads, mens du lige får et par bolte ned igennem. Sørg for at fjerne ALT fiskesnøre, når det ikke længere tjener noget formål. God fornøjelse.
Bedste hilsner

Jarl

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #246 Dato: 06. Oktober 2007 kl: 17:19:07 »
Jeg lagde til aaz´eren topstykket på siden, satte fire topbolte i, et i hvert hjørne. Så satte jeg toppakningen på topstykket, og lagde toppen på blokken, med en hånd i hver ende så jeg kunne holde på bolte og pakning.

Det gik nemt og ligetil.
Mvh. Casper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #247 Dato: 06. Oktober 2007 kl: 18:57:33 »
Sandt Casper. Normalt bruger jeg også et par støttebolte (strækbolte, jeg har savet hovedet af og i stedet lavet en kærv i, så jag kan tage dem op igen), som jeg skruer i og derved sikrer, at både topstykke og pakning ligger fint lige. Men Lagonis scenarie er, så vidt jeg har forstået det, at tandremsblikket stadig sidder der, og derfor får han noget svært ved at få plads til et par fingre på toppes forgavl. Derfor kan fiskesnøren eller noget tilsvarende måske være til hjælp.
Bedste hilsner

Jarl

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #248 Dato: 07. Oktober 2007 kl: 11:56:27 »
Nu har jeg spændt topstykket med først 40, så 60 og så en kvart omgang. Og damn'd der er moment på!!! Hvordan nogen har forestillet sig at jeg skulle kunne gi' den en kvart mere, går over min forstand (indrømmet, det er heller ikke svært, men alligevel...)
Jeg tror ihvertfald at jeg vil prøve at finde en stump rør til T-nøglen, for den er kun omkring 30 cm lang, og den burde, som Mølle skrev, være ikke under en halv meter.

Nu ta'r jeg en kaffe og venter på at den blå kulør fortager sig.
 :lol:

Nå, men det gi'r jo osse en go' fornemmlse af de kræfter der er på spil når kølesystem og pakning bliver utæt.

Damn'd....

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #249 Dato: 07. Oktober 2007 kl: 13:25:31 »
Det lykkedes at stramme de sidste 90!
Phew...  der sku sgu bandes og pustes!

Nu bøvler jeg med at samle.
Jeg synes det er svært at huske hvon og hvor det hele skal hænge, men jeg går langsomt frem og lærer det på den hårde måde. Var i fuld gang med at lægge låg på topstykket, da jeg kom i tanker om at den jo skal i OT og så tandrem på først.
 :lol:

Mølle

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #250 Dato: 07. Oktober 2007 kl: 14:53:00 »
topdækslet er det aller sidste du skruer på.  god fornøjelse.

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #251 Dato: 07. Oktober 2007 kl: 15:11:46 »
Nu er turboen og dennes olierør monteret. De små bolte til blikket er på, oliefilter oliefyldt og skruet på, og div. vandslanger og luftslanger monteret.
Plus meget mere som jeg ikke lige ka huske.

Resterer:
Dyser
Tandrem (mangler stadig noget til at holde pumpehjul)
Udstødning

Plus meget mere som jeg ikke lige ka huske.
Jeg sætter lige vand over

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #252 Dato: 07. Oktober 2007 kl: 15:24:43 »
så begynder det da at ligne slutningen på hele projektet.

Husk nye flammeskiver til dyserne
Tandremmen er nem, når top og bund står på OT, sætter du en 16mm dorn ind i hullet i pumpen tandhjul og blokerer dette. Hvis det ikkelige er lagervare så tag skydelæren frem og mål løs på dit topnøglesæt. Jeg har fx. en 12mm lang top der passer perfekt til opgaven.
Men pumpen blokeret og strammer hjulet løsnet, så sætter du knastens tandhjul på remmen, og trækker den ud over knastens koniske tap i et hug, ind med den og bolten på. Så vipper du strammerhulet op, spænder dette og kører motoren et par omgange med en 19´ på krumtappen.
Så kan du lige sen om tilspændingen er ok, ellelr om remmen skal være strammere eller mere løs i det.
Mvh. Casper

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #253 Dato: 07. Oktober 2007 kl: 15:33:28 »
Citat fra: "casper"
så begynder det da at ligne slutningen på hele projektet.

Man har ihvertfald lov at håbe! :D  Så mangler jeg kun sporing og strømproblemer og rust og dieseltank og...
Never ending story!

Husk nye flammeskiver til dyserne

Tjek!

Tandremmen er nem

Det er ret fedt at mærke hvor mange ting jeg tidligere har stået totalt uforstående og opgivende overfor, og efterhånden "bare gør". Det med tandrem ska jeg osse nok få Tav på!
:wink:

Så vipper du strammerhulet op

Er der noget med at det skal gøres i en bestemt retning - med eller mod uret?

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #254 Dato: 07. Oktober 2007 kl: 15:36:09 »
tjaa jeg plejer at vippe det op mod uret, og jeg tjecker altid remmen når jeg alligevel er i motorrummet, og det virker. Men om man teknisk set burde gøre noget andet ved jeg ikke. Står sikkert i so-wirds men den ligger derhjemme så jeg kan ikke slå det etfter for dig
Mvh. Casper