Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 166948 gange)

0 Medlemmer og 7 Gæster læser dette emne.

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #255 Dato: 07. Oktober 2007 kl: 17:07:27 »
Dyser - tjek!

12mm toppe har jeg ikke meget af, men jeg har leget skydelærepilot og målt hullet til 13mm, så nu vil jeg se om jeg kan finde noget imorgen. Jeg skal osse ha' fundet et stykke fladjern til at fiksere toppen.

Men en go' dag syn's jeg! Toppen er på plads og der mangler kun lidt småtterier.

Resterer:
Tandrem
Montering af generator og 1-drev-systemet igenigen (nu burde jeg vel kunne det...)
Udstødning (Det har jeg prøvet et par gange efterhånden, så det...)
Påfyldning af vand og olie
Montering af batteri og alle mulige kabler
Anbringe en brandslukker strategisk
Dreje nøglen

..og hvad deraf følger.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #256 Dato: 08. Oktober 2007 kl: 17:58:44 »
Det går fremad, men for (indsæt eder) hvor går det langsomt...

Tandrem.....
Knastaksel er fikseret med en fastnøgle (håndtaget) - den passer forbløffende godt!

Jeg fandt en stump rør på 13,5mm i diameter. Lidt for stort, men det fik nogen tæv med hammer og vinkelsliber, og holder pumpehjulet i OT. Der sku lige en skruetrækker i spænd bagfra, men det sidder!

Og så hældte jeg remmen på. Det er ikke svært, jeg gør som Casper foreslog, og lægger den om knasthjulet og trækker dette ind på plads.

Men...  når jeg så har spændt det, så er krumtap ude af OT.
(Her kan i efter eget valg indsætte en række eder, og de må godt være i den hårde ende).
Jeg har prøvet 6 gange nu.

Hvordan (et antal passende eder) fikserer jeg krumbassen
 :?:

Jeg er SÅ tæt på...
 :twisted:  :D

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #257 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 11:26:41 »
Jeg er ikke kommet nærmere...
Jeg fik remmen på, og alt stod i OT. Så strammede jeg remmen (og måske er det så her det går galt, det har jeg ikke tjekket) og kunne dreje krumtappen med en nøgle (med uret) men da knast og pumpe var tilbage på OT, var krumtappen ca. 10mm ved siden af.

Kan i på nogen måde gennemskue hvad jeg gør galt?

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #258 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 12:31:53 »
Jeg har en nabo som er mekaniker, og han var for en sjælden gangs skyld hjemme. Han viste mig at når jeg kører krumtappen frem til OT, så passer det stadig indenfor 1 tand med OT på pumpe og knast. Ergo kan det åbenbart ikke passe bedre, og når jeg kører knasten rundt med 19mm nøglen, er der heller ingen tegn på at noget støder sammen.
Spøjst...

Nu laver jeg kaffe  :wink:  og så er det igang med at samle!

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #259 Dato: 13. Oktober 2007 kl: 16:39:22 »
Godt nok.  

Du kan vist heller ikke forvente et bedre vejr til det end i dag. 8)

Det må også være et rigtigt stjerneaften vejr idag. :lol:

Pyj pyj med resten.
 Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #260 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 07:20:16 »
Det er rigtigt at jeg har strammet knasten før jeg har strammet strammerhjulet. Hvilken forskel gør det?

Det er ret svært at gennemskue det her. Skal jeg starte forfra?
Eller tror i det er ok?
 :?

Mølle

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #261 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 10:26:17 »
du skal gøre som beskrevet, ellers skrider knastens ot punkt. først strammerhjulet og så knasthjulet og så timing af pumpe.

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #262 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 10:29:57 »
Citat fra: "Mølle"
først strammerhjulet og så knasthjulet og så timing af pumpe.

Okay. Men i alle de beskrivelser jeg har læst, mener jeg bare at der afsluttes med strammerhjul?
 :?

Nå, forfra. Af med generator og pumpehjul og blikket og...
 :cry:  Det er f..... længe siden jeg bare har kørt en tur.

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #263 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 10:39:03 »
Lige et spørgsmål mere...
Jeg gik væk fra Caspers metode med at tage knasthjulet af, lægge remmen om hjulet, og så trække hjulet ind på plads. Jeg kunne ikke gøre det uden at rykke i krumtappens OT.

Jeg fandt ud af at jeg godt kunne få remmen på med alle hjul spændt fast. Men som jeg læser jeres kommentarer, så løsner i bolten til knasthjulet? Og spænder når strammerhjulet er spændt?
 :?:  :?

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #264 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 11:41:23 »
Nu har jeg lige tjekket igen.

DET HELE STÅR KORREKT!
 :D

Altså, jeg skilte hele l..... ad (nu gør jeg det på under 20 minutter) og drejede krumtap frem til OT. Knast og pumpe stod så fint i OT også. Drejede 2 omgange, og det sidste stykke holdt jeg så øjet på krumtap istedet for på pumpe. Da krumtap var præcist i OT, stod knast og pumpe også i OT.

Pointen er, at hvis man drejer 2mm på pumpe, drejer man væsentligt mere på krumtap. Mit syn igår har åbenbart ikke været indstillet præcist nok, når jeg satte pumpen i OT.
Anden forklaring har jeg ikke.
 :lol:

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #265 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 14:33:15 »
Så blev den samlet og startet. Efter et par forsøg gik motoren igang, men med en meget kraftig hvid røg, og den kunne ikke holde sig igang i tomgang.

Jeg kunne ikke rigtig få koldstartshåndtaget ud, men efter at have skubbet lidt til tomgangsfjeder, gik det. Nu kunne den næsten holde sig igang i tomgang, men stadig med hvid røg og den kørte i en mærkelig rytme.

Sidste gang jeg ville starte den var batteriet nede på 11 volt. Mine strømproblemer er der åbenbart stadig.

Nu lader jeg batteriet op og venter på jeres input. Ved næste opstart vil jeg prøve at lave noget video så i kan få et bedre indtryk af det hele.

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #266 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 16:08:04 »
Jeg har haft motoren kørende et kvarter. Jeg synes at motorlyden er ok i dette forsøg.

Der kommer rigtig meget hvid røg! Jeg har snart røgforgiftet hele kvarteret. Seriøst, en af naboerne bemærkede det.

En video (0,5mb)
http://lagoni.blackchart.dk/top/hvidroeg.avi

Temperaturmåleren har ikke rørt sig overhovedet.

Jeg har varmeblæser på fuld kraft i førerkabine, og til sidst begyndte der da også at komme lidt varm luft.

Der er ingen knappenålsbobler i kølevandet, men ind i mellem en større "blød" bobbel. Jeg tilskriver det manglende udluftning.

Batteriet bliver tilsyneladende afladt. Jeg har målt på det igennem det kvarter motoren kørte, og det sluttede, lige efter jeg havde slukket motoren, lige over 8 volt. Det mærkelige er, at hvis jeg holder målepinden på batteriet efter at motoren er stoppet og kabler taget af, så stiger det over et halvt minut til over 11 volt.

:cry:

Bo

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #267 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 16:38:31 »
Jeg kan sq ikke se din video. Jeg får bare en masse psykedelisk flower-power dims, der er til at blive rundtosset af at glo på :?:

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #268 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 16:45:49 »
Videoen spiller ok her...  :?

Update..  jeg havde glemt at stramme en bolt bag på toppen ved vandrøret. Før jeg satte det nye olierør fra DT63 på, sad der en lille klemme dér. Det ny olierør er længere fra toppen, og derfor havde jeg ikke sat klemmen på og glemt at stramme bolten. Da den blev strammet, gik temperaturmåleren op lige i starten af det hvide felt.

Nu lader jeg motoren forurene mine naboer i 30 min. og så efterspænder jeg toppen. Derefter vil jeg prøve at køre en tur.

Jeg har det lidt sådan at min forelskelse i min bil, er kølnet noget....  Jeg er træt af at det ikke spiller.

Bo

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #269 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 17:04:42 »
For fanden Lagoni op med hovedet, du er så tæt på målet nu. Tænk nu en eller to uger tilbage og husk hvordan dit motorrum så ud da :shock:

Vend dig om og modtag et velment spark i røven herfra, for mig er du  indbegrebet af gå-på-mod, energi, og det skal nok lykkedes for dig :D  

Kom så videre: Det skal nok komme til at spille, så du kan komme ud og se stjerner. Også dem på himlen :wink: