Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 166947 gange)

0 Medlemmer og 7 Gæster læser dette emne.

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #270 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 17:18:08 »
Jo, tak for sparket Bo - det kan trænges!
 :wink:

Update...
Der er mindre hvid røg...  men stadig for meget...

Der er lissom en sydende lyd fra toppen. Jeg tænker at den brænder vand af?

Temperaturmåleren er lige i højre side af det hvide felt.
Motoren har kørt en halv time+
Jeg lader den køre lidt endnu.

Slangerne er rimeligt lette at trykke sammen og varme uden at være meget varme.

I kabinen kommer der varm luft ud af de øverste kanaler, men kold ud af dem der sidder ved lygtetændingsknappen, selv om alle skydere er skudt over på varme.

Om en smøgs tid vil jeg efterspænde...
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #271 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 17:26:22 »
Hej lagoni. Jeg kan se dinfilm.    umiddelbart lyder den godt nok. den Hvide røg :?:   tja.    så er der måske noget vi alle sammen kan kikke på på Lørdag.   Det kan være dyser lige skal til at klapre ordentigt igen.

Og Bo har ret.  Forhelvede mand  tænk på, at du selv har samlet alt det der.        DVS hvis du nu kommer forbi en hugger, og finder en motor splitte i alle dele, kan du sige til dig selv og alle andre,  INTET PROBLEM.  den kan jeg få til at spille igen.       Det er lidt en skam, at du ikke fik tjekket OT da den gamle rem sad på.   Det kan jo være det er en nybegynder der har monteret den, og ikke fået sat den helt i OT, men istedet har justeret det sidste på pumpen. :wink:   Nu skal du bare huske at tjekke olie, og vand med jævne mellemrum,

Bruger du Jarls trik,  og tager hele efter justeringen af en gang,

Lader din generator, har du fået samet alle ledningerne rigtigt, der skal jo være 14V når den er startet og lader.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #272 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 17:31:19 »
På min sidder lygtetændingsknappen oppe ved siden af speedometeret. ?

Hvis det er den dyse der sidder helt ude ved døren, nærmest ude for knæet. Så sig til hvis du kan få varmluft ud af den, for så er det et mirakel. Det er nemlig en koldluftsdyse.  :lol:

Sidder lige og sender VW karma der østover. H...n.....m.....m.....,m....m..n..h.....h....n..m.....m...m...m.....m.

Så nu har I det bedre.

Se så at komme igang. Husk lige video af første køretur  :lol: Jeg kan sagtens se den.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #273 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 17:39:07 »
:D
Der er tre grunde til at sætte et smilende ansigt hér:

1 - jeres kommentarer og den gode karma!
(den med koldluftdysen er næsten værdig til en kvajebajer - håber at jeg kan få lov til at gi' den i næste weekend!

2 - Nu har motoren gået en time og den hvide røg er reduceret. Der er stadig hvid røg - for meget! hvid røg, men det er mindre...

3 - Temperaturmåleren er støt og roligt kravlet op til halvvejs mellem det hvide felt og lampen. Jeg lader motoren køre lidt endnu og ser om den bliver ved at stige og så strammer jeg når den når driftstemperatur (lampen)

Men altså lige en midvejssmiley herfra

Mads-kaa

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #274 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 17:53:58 »
tillykke med operationen! Det er sgu godt gået...

Jeg håber du får styr på strømmen!

/Mads

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #275 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 18:58:09 »
Selvfølgelig sku jeg lige kvaje mig her til sidst...
Jeg tror sgu jeg fik overspændt to af de bolte som holder ventildækslet   :evil:
Det er noget rigtig l..., for det kan jo være at gevindet i alu-godset er ødelagt.

Nå, jeg har efterspændt topstykkeboltene 90 grader.
For s.... hvor dét holdt hårdt!  

Jeg havde ladet lidt på batteriet, men jeg kunne ikke starte motoren. Først bemærkede jeg, at forvarmerlampen ikke lyste. Det er jo helt normalt når motoren er rimelig varm, men så plejer den jo osse at starte uden glødevarme.

Men nej, den kørte ca. 6 sekunder på starteren og så var batteriet færdigt.

Vækkeuret ringer kl. 4 imorgen, og det er osse for mørkt til at se noget udenfor, så jeg tror jeg vil smøre en madpakke og se en film og få noget at spise.

Men hvis i har et tip til ventildækselboltene, så lad lige høre. Og endnu en gang tak for venlige kommentarer som jeg slubrer i mig som ren energi!

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #276 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 19:28:34 »
Hmm troede du skulle køre på arbejde i morgen,    Er det sådan at du skal have 8mm bolte i toppen, til dækslet istedet for :) .  Nå er det ikke en gevndstang,   så kan den vel limes fast. Og så skrue på den anden ende.   når alt det andet er lykkedes, så lykkes det nok også.

forresten,   NUP BARE EN ØL :arrow: du har fortjent det :wink:

Hilsen Poul OG TILLYKKE :P
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #277 Dato: 14. Oktober 2007 kl: 19:43:49 »
Jeg har stadig den ultimative test tilgode...
Jeg ved ikke om der er bobler i kølevandet, så projektet er ikke afsluttet endnu...

(indsæt en smiley der ryster)

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kølesystem igen igen
« Svar #278 Dato: 15. Oktober 2007 kl: 13:06:55 »
Citat fra: "lagoni"

Selvfølgelig sku jeg lige kvaje mig her til sidst...
Jeg tror sgu jeg fik overspændt to af de bolte som holder ventildækslet   :evil:
Det er noget rigtig l..., for det kan jo være at gevindet i alu-godset er ødelagt.

Men hvis i har et tip til ventildækselboltene, så lad lige høre. Og endnu en gang tak for venlige kommentarer som jeg slubrer i mig som ren energi!

På hvilken side sidder de to som du overspændte på under eller oversiden?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #279 Dato: 15. Oktober 2007 kl: 16:51:09 »
Øh...  under eller oversiden..
De sidder i midten på højre side set i køreretningen.
 :)

Mølle

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #280 Dato: 15. Oktober 2007 kl: 21:45:18 »
du skal bare have sat to m6 helicoil i de beskadigede gevind. så sker det aldrig mere. Det er let.

og ellers tillykke med operationen.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #281 Dato: 15. Oktober 2007 kl: 21:54:18 »
Eller måske er der mere gevind nede i hullet, så du kan nøjes med en længere pindbolt.

Det er forsåvidt måske det mindste problem.

Hvad der bekymrer mig mere er den hvide røg. Det er OK, at en diesel ryger hvidt i få sekunder efter start, men ikke - slet ikke - i så lange perioder, du beskriver.

Jeg kan ikke andet end at spørge til timingen. Symptomerne lyder som om den får sin diesel alt for sent.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se et billede af, hvordan takthjulet på dieselpumpen står, når du minutiøst har sat krumtappen i OT.

Er mærket på hjulet lidt til højre eller lidt til venstre for mærket på tandremsblikket? Jeg gætter på, at det er lidt til højre for. Har jeg ret?

PS.: Jeg kan ikke se din video. Måske kan nogle af dem, der kan se den, udtrykke sig om, hvorvidt det ligner for sen indsprøjtning?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #282 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 04:50:05 »
Citat fra: "ctange"
Og tillykke med den vellykkede operation. Du slog mig med et par dage.

"Vellykkede" er langt langt fra bevist endnu  :wink:
Krydser fingre for at din operation går som den skal! Jeg havde samme oplevelse, at remmen stort set ikke skulle strammes.

Citat fra: "Mølle"
m6 helicoil

:D  "Helicoil" var heldigvis lettere at google end "Tav"!
"Gevindindsatse til metal". Det må jeg se lidt nærmere på når jeg kommer hjem i aften.

Citat fra: "Jarl"
Er mærket på hjulet lidt til højre eller lidt til venstre for mærket på tandremsblikket? Jeg gætter på, at det er lidt til højre for. Har jeg ret?

For en sjælden gangs skyld vil jeg udtale mig med en skråsikker og fuldstændig overbevist sikkerhed når jeg uden for enhver tvivl kan afvise at det påståede under nogen omstændigheder skulle på nogen måde ud fra det observerede være i overensstemmelse med de faktiske forhold.

Så jeg tager sikkert fejl....
Nej, seriøst, jeg er sikker på at mærket stod indenfor et flækket fittehår præcist hvor det skulle.

Men Jarl, når du er bekymret, så er jeg det osse...
 :!:  :(

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #283 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 08:26:40 »
Hvis mærkerne er, hvor mærkerne skal være, så er det sikkert bare min paranoia. Alligevel virker det da noget voldsomt, at den ryger hvidt i halve timer...
Jeg glæder mig til at høre om dens gangkultur, når den rigtigt kommer igang og får varmen ordentligt - så kan det være, at det er løst.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #284 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 17:38:11 »
Well, dagens rapport...
 :?  Den er blandet...

Jeg har kørt første prøvetur. Ca. 10-15km landevej.

1) Efter 1km var der ikke mere hvid røg! Sådan! Motoren lyder rigtig godt!

2) Temperaturmåleren kravlede meget(!) langsomt op til højre kant af det hvide felt, men så kravlede den ligeså langsomt ned igen og endte helt i bunden af uret (venstre). Jeg har skiftet temperaturkontakten, så det er nok ikke den der fejler.

3) Der er ingen bobler i kølevandet. Tror jeg. Det var lissom der var noget mikro-bobler til sidst, men det er sgu osse mærkeligt at når jeg tager udluftbolten af køleren (det er en alm. bolt) så kommer der hverken luft eller vand ud. Der er osse stor forskel på trykket i slangerne. Lige det stykke ved beholderen er ret spændt (stadig til at trykke sammen uden store armkræfter) men lige nedenunder, efter T-stykket, er det næsten slapt. Kan der være en prop et sted i systemet?
Der er varme på når jeg tænder varmeapperatet i førerkabinen.

4) Batteri!
Den aflader batteriet. Jeg målte 9.95 volt lige efter jeg var kommet hjem. Det tyder jo så på defekt generator, men det vil i så fald være den anden generator som den har spist. Jeg satte den her i for et år siden, efter råd fra en kammerat.
Alt andet strømførende, lys osv. virker.
Jeg har målt at der er hul igennem alle kabler fra generatoren.

Tjah...  alt i alt ser det ud til(!) at operationen med at skifte toppakning er lykkedes, og mon ikke jeg forsigtigt tør regne med at tandremsskiftet er ok. Skiftet til 1-remssystem ser osse ud til at køre. Dyserne ser ud til at holde tæt, og der blev forvarmet efter forskrifterne.

Men altså, køletemperatur, og batteri er i udu.
Hmm...  det er for sent til kaffe.
Jeg tror sgu jeg ta'r en bajer selv om det bare er en flad tirsdag!
 :wink:

Åh ja, og så lige en randbemærkning..
I den sidste tid har jeg jo kørt en Ford med servostyring på jobbet. Det var godt nok en spøjs fornemmelse at styre min T3 igen (den har jo stået stille i mere end 5 uger). Pludselig gik det op for mig hvor gammel den faktisk er, rent teknisk. Ikke at det gør noget! Jeg er så træt at jeg dårligt hænger sammen, men lur mig om jeg ikke osse står næste weekend og skruer løs...

:lol:  Jo, forelskelsen er nok ved at vende tilbage.

Og nu glæder jeg mig til at høre om i har nogen ideer til punkterne!