Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 166586 gange)

0 Medlemmer og 12 Gæster læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #120 Dato: 17. September 2007 kl: 05:01:28 »
Jeg kunne huske at der blev brugt en stållineal. En søgning gav 1 hit og derfra et link til http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1379

Det er nok den bedste beskrivelse her i forum. Damn det er langhåret. Jeg må prøve at stave mig igennem det i aften.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

PARKHAVE

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #121 Dato: 17. September 2007 kl: 05:43:28 »
Den er rimligt godt dækkende må man sige.
Casper stiller vel nogenlunde de samme spm. som dig, og der er billeder til at underbygge det.
Du skal jo have skiftet tandrem m.m. alligevel, så kan man ligesågodt gøre det nemt for sig selv når der skal monteres.
Held og lykke

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #122 Dato: 18. September 2007 kl: 16:54:27 »
Det går ret langsomt her...  dels er jeg blevet arbejdsramt, og dels mangler jeg værktøj. Jeg har bestilt en top til dyserne, og den kommer i morgen, men så fandt jeg også ud af at jeg mangler en 12mm 12-kant top til boltene mellem manifold og turbo. Den kan så først skaffes til torsdag  :evil:

De 12-kant bolte sidder godt nok også ellers fast.Prøvede med en fastnøgle...  er det ok at bruge varme?

Olierøret ind til turbo... jeg er meget bekymret for at ødelægge godset når jeg skruer det ud. Er det ok at bruge varme?

Røret er som nævnt ret anløbent. Det hedder "068 145 771F". Howdiaudi har et til en golf, men det koster kassen - 428 kr.
 :shock:

Er der nogen der har lyst til at komme til Roskilde og hjælpe med at stille tandrem, og løfte topstykke, så gir jeg en øl og en pizza.
 :wink:

Edit: jeg mangler sgu da forresten osse en stållineal...
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #123 Dato: 18. September 2007 kl: 17:15:17 »
Er det ikke det her olierør du mener??

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1679
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #124 Dato: 18. September 2007 kl: 18:31:40 »
Røret er bestilt.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #125 Dato: 18. September 2007 kl: 23:12:28 »
Køb nu delene hos Kaefer&Co når nu dit budget er presset, tag fx. det turboolierør, det koster det halve hos kaefer.

Og skriv nu INDEN du køber værktøj ind til de priser du fx. har angivet tidligere. Hvad ville de tage for en 12mm tolvkant top ?
Og brug så alt den varme du kan komme afsted med når boltene skal af.
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #126 Dato: 19. September 2007 kl: 10:58:26 »
OK, jeg oversætter ;-)

Citat fra: "ctange"
Citat fra: "casper"
jeg kunne nok fikse det på en halv time (og kan betales i fodder og drikkevarer :-)).

Demontage af toppen sker som følger:(montéring er direkte omvendt)
Jeg har selv lige været det igennem for første gang,
så jeg har lidt vigtige tilføjelser:
(og selv med disse, er vejledningen eller listen slet
ikke grundig og detaljeret nok)


Tap olien af bilen
Simpel
Demonter dyser
Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være nødvendig
at demonterer dyserne. Jeg lod dem sidde, og dækkede
hullerne hvor dyserørene sad af med alu-folie for
at undgå skidt. Lidt info omkring graden af renlighed
vil være ønskeligt her.

fordi dyserne skal bruges i den nye top, og alt arbejde hvor dieselsystemet er åbent skal være ULTRA renligt
demonter vandslanger
Simpel
demonter tandremsstrammer hjul og dermed tandrem
Det er vigtig at man tager tandhjulet på knastakslen
af FØR man rører ved tandremmen, ellers er det svært
at få modhold når den bolt der holder tandhjulet skal af.
En nybegynder skal typisk nok også bruge
lidt tips til at få det tandhjul løs fra knastakslen. Desuden er der remskiver på krumtap aksel og
vandpumpe som skal afmonteres, for at få dækslet til
tandremmen af. Her kan der igen blive problemer med
at få modhold.

demonter luftfilterkassen
Simpel
demonter indsugninigs manifold
Gøres lettest EFTER toppen er taget af.
Her er Harald Nyborg unbraco-sættet som jeg henviser
til nedenfor næsten u-undværlig.

demonter olie frem/retur til turboen
Simpel hvis omløberne er til at få løsnet, hvilket de ofte ikke er.
demonter udstødningen fra turboen
Ofte vanskeligt, da møtrikkerne typisk er rustet
runde. Jeg plejer at save en eller 2 sider af
disse møtrikker med en nedstryger
for at få dem af eller undgå at vride
gevindstykkerne over. Det samme metode bruger jeg når
jeg demonterer udstødningsmanifold hvis det skulle
blive nødvendig.

demonter ventildækslet
Simpel, dog har jeg været ude for at gevindstykkerne
knækkede hvis der ikke blev udvist stor forsigtighed.

jeg har aldrig været ude for at de knækkede, ofte taget hele ståbolten ud sammen med møtrikken men aldrig knækket
demonter den 10 strækbolte der holder toppen nede
Simpel når man har et topnøglesæt og denne fra
Harald Nyborg:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8712&n=10&KundeID=

Nej, desværre. Det er ubrugeligt, du skal brugen en 12mm indvendig 12knat også kaldet en XZN bit
Så når det er brudt ned i små delopgaver er det pludselig mere overkommeligt.

Hvis du ikke skal køre i bilen i dens nuværende tilstand, så ville jeg følge ovenstående først og pille toppen af inden jeg bestite noget på ebay. Det giver nemlig anledning til to planer.

Har man ikke handlet på ebay før, er dette absolut
ikke en simpel sag. Det kan let komme til at koste
i størrelsesordenen uger hvis man ikke får hjælp her.

det tager det ofte, regn med min 1 uge nok nærmere 2 uger. Sådan er det - tilgengæld er det billigt
1) bunden er fin og det er kun toppen der er gået, fortsæt med ebay og du er hurtig på vejen. Regn med 1 dag til demontering, fixning af ny top og en dag til montering.

2)Bunden er ikke ok, så står den på saugerland fra Suldrup.
Saugerland? et stednavn?
Suldrup? et stednavn?
Jeg forstår slet slet ikke hvad du mener her!
[/color]Suldrup er nævnt før i denne tråd, det er et bynavn Hvor Kurt Bäckmobilen Salvesen bor. Sauger = suge (diesel) i modsætning til en turbodiesel
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #127 Dato: 19. September 2007 kl: 15:14:14 »
ok, så må jeg jo bøje mig
Jeg gik bare ud fra at når der stod combi unbraco og torx sæt, og der samtidig var afbilledt en unbraco og torx bolt. Ja så var det det der fandtes i sættet.  :?  :roll:  :? :-)

Men det er da et fint tip, når det netop ikke fremgår af deres informationer
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #128 Dato: 21. September 2007 kl: 05:17:58 »
Er der nogen som har tid, lyst og lejlighed til at komme forbi i weekenden og pege tingene ud?
 :oops:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #129 Dato: 21. September 2007 kl: 13:52:01 »
Hvad skal du have peget ud ?
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #130 Dato: 21. September 2007 kl: 18:14:27 »
Det er det her med at få sat den i OT. Jeg synes stadig ikke jeg kan få hoved og hale i det, selv om jeg har læst det igennem.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #131 Dato: 21. September 2007 kl: 19:02:52 »
Glem alt om OT. Bare skil den ad. Det giver ingen mening at stille den i OT, og så bagefter tage remmen af. Både knast og dieselpumpe er fjederpåvirkede, så de flytter sig alligevel, hvis ikke man bruger en masse tid på at fixere dem - hvilket ikke kan betale sig, da det er snydenemt at finde OT igen. Klip. - væk med tandremmen og frem med skrueværktøjet. Af med toppen og skyd os nogle billeder. No worries - jeg står personligt indefor at guide dig til at finde OT.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #132 Dato: 21. September 2007 kl: 19:21:04 »
@Lagoni:

Så kan du vist roligt finde saksen frem kammerat. Bedre garanti for at finde OT igen, fås vist ikke på denne side af påske :D  :D

PARKHAVE

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #133 Dato: 21. September 2007 kl: 19:40:12 »
@Jarl, vil det sige at man ikke kan fixere pumpehjulet som man fx. gør på japanere??

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #134 Dato: 21. September 2007 kl: 19:47:38 »
Jo det kan man godt, hvis man besidder en 16 mm dorn, men hvorfor skulle man?
OT er markeret med fine synlige mærker, og selvom man også skal nå at have et hiv af sin smøg midt i det hele tager det max. 8 sekunder at dreje hjulet med højre hånds pege- og tommelfinger til mærkerne igen står ud for hinanden... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!