0 Medlemmer og 12 Gæster læser dette emne.
Citat fra: "casper"jeg kunne nok fikse det på en halv time (og kan betales i fodder og drikkevarer :-)).Demontage af toppen sker som følger:(montéring er direkte omvendt)Jeg har selv lige været det igennem for første gang,så jeg har lidt vigtige tilføjelser:(og selv med disse, er vejledningen eller listen sletikke grundig og detaljeret nok)Tap olien af bilenSimpelDemonter dyserJeg kan ikke se hvorfor det skulle være nødvendigat demonterer dyserne. Jeg lod dem sidde, og dækkedehullerne hvor dyserørene sad af med alu-folie forat undgå skidt. Lidt info omkring graden af renlighedvil være ønskeligt her.fordi dyserne skal bruges i den nye top, og alt arbejde hvor dieselsystemet er åbent skal være ULTRA renligtdemonter vandslangerSimpeldemonter tandremsstrammer hjul og dermed tandremDet er vigtig at man tager tandhjulet på knastakslenaf FØR man rører ved tandremmen, ellers er det sværtat få modhold når den bolt der holder tandhjulet skal af.En nybegynder skal typisk nok også brugelidt tips til at få det tandhjul løs fra knastakslen. Desuden er der remskiver på krumtap aksel ogvandpumpe som skal afmonteres, for at få dækslet tiltandremmen af. Her kan der igen blive problemer medat få modhold.demonter luftfilterkassenSimpeldemonter indsugninigs manifoldGøres lettest EFTER toppen er taget af.Her er Harald Nyborg unbraco-sættet som jeg henvisertil nedenfor næsten u-undværlig.demonter olie frem/retur til turboenSimpel hvis omløberne er til at få løsnet, hvilket de ofte ikke er.demonter udstødningen fra turboenOfte vanskeligt, da møtrikkerne typisk er rustetrunde. Jeg plejer at save en eller 2 sider afdisse møtrikker med en nedstrygerfor at få dem af eller undgå at vridegevindstykkerne over. Det samme metode bruger jeg når jeg demonterer udstødningsmanifold hvis det skulle blive nødvendig.demonter ventildæksletSimpel, dog har jeg været ude for at gevindstykkerneknækkede hvis der ikke blev udvist stor forsigtighed.jeg har aldrig været ude for at de knækkede, ofte taget hele ståbolten ud sammen med møtrikken men aldrig knækketdemonter den 10 strækbolte der holder toppen nedeSimpel når man har et topnøglesæt og denne fraHarald Nyborg:http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8712&n=10&KundeID=Nej, desværre. Det er ubrugeligt, du skal brugen en 12mm indvendig 12knat også kaldet en XZN bitSå når det er brudt ned i små delopgaver er det pludselig mere overkommeligt.Hvis du ikke skal køre i bilen i dens nuværende tilstand, så ville jeg følge ovenstående først og pille toppen af inden jeg bestite noget på ebay. Det giver nemlig anledning til to planer.Har man ikke handlet på ebay før, er dette absolutikke en simpel sag. Det kan let komme til at koste i størrelsesordenen uger hvis man ikke får hjælp her.det tager det ofte, regn med min 1 uge nok nærmere 2 uger. Sådan er det - tilgengæld er det billigt1) bunden er fin og det er kun toppen der er gået, fortsæt med ebay og du er hurtig på vejen. Regn med 1 dag til demontering, fixning af ny top og en dag til montering.2)Bunden er ikke ok, så står den på saugerland fra Suldrup.Saugerland? et stednavn?Suldrup? et stednavn?Jeg forstår slet slet ikke hvad du mener her![/color]Suldrup er nævnt før i denne tråd, det er et bynavn Hvor Kurt Bäckmobilen Salvesen bor. Sauger = suge (diesel) i modsætning til en turbodiesel
jeg kunne nok fikse det på en halv time (og kan betales i fodder og drikkevarer :-)).Demontage af toppen sker som følger:(montéring er direkte omvendt)Jeg har selv lige været det igennem for første gang,så jeg har lidt vigtige tilføjelser:(og selv med disse, er vejledningen eller listen sletikke grundig og detaljeret nok)Tap olien af bilenSimpelDemonter dyserJeg kan ikke se hvorfor det skulle være nødvendigat demonterer dyserne. Jeg lod dem sidde, og dækkedehullerne hvor dyserørene sad af med alu-folie forat undgå skidt. Lidt info omkring graden af renlighedvil være ønskeligt her.fordi dyserne skal bruges i den nye top, og alt arbejde hvor dieselsystemet er åbent skal være ULTRA renligtdemonter vandslangerSimpeldemonter tandremsstrammer hjul og dermed tandremDet er vigtig at man tager tandhjulet på knastakslenaf FØR man rører ved tandremmen, ellers er det sværtat få modhold når den bolt der holder tandhjulet skal af.En nybegynder skal typisk nok også brugelidt tips til at få det tandhjul løs fra knastakslen. Desuden er der remskiver på krumtap aksel ogvandpumpe som skal afmonteres, for at få dækslet tiltandremmen af. Her kan der igen blive problemer medat få modhold.demonter luftfilterkassenSimpeldemonter indsugninigs manifoldGøres lettest EFTER toppen er taget af.Her er Harald Nyborg unbraco-sættet som jeg henvisertil nedenfor næsten u-undværlig.demonter olie frem/retur til turboenSimpel hvis omløberne er til at få løsnet, hvilket de ofte ikke er.demonter udstødningen fra turboenOfte vanskeligt, da møtrikkerne typisk er rustetrunde. Jeg plejer at save en eller 2 sider afdisse møtrikker med en nedstrygerfor at få dem af eller undgå at vridegevindstykkerne over. Det samme metode bruger jeg når jeg demonterer udstødningsmanifold hvis det skulle blive nødvendig.demonter ventildæksletSimpel, dog har jeg været ude for at gevindstykkerneknækkede hvis der ikke blev udvist stor forsigtighed.jeg har aldrig været ude for at de knækkede, ofte taget hele ståbolten ud sammen med møtrikken men aldrig knækketdemonter den 10 strækbolte der holder toppen nedeSimpel når man har et topnøglesæt og denne fraHarald Nyborg:http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8712&n=10&KundeID=Nej, desværre. Det er ubrugeligt, du skal brugen en 12mm indvendig 12knat også kaldet en XZN bitSå når det er brudt ned i små delopgaver er det pludselig mere overkommeligt.Hvis du ikke skal køre i bilen i dens nuværende tilstand, så ville jeg følge ovenstående først og pille toppen af inden jeg bestite noget på ebay. Det giver nemlig anledning til to planer.Har man ikke handlet på ebay før, er dette absolutikke en simpel sag. Det kan let komme til at koste i størrelsesordenen uger hvis man ikke får hjælp her.det tager det ofte, regn med min 1 uge nok nærmere 2 uger. Sådan er det - tilgengæld er det billigt1) bunden er fin og det er kun toppen der er gået, fortsæt med ebay og du er hurtig på vejen. Regn med 1 dag til demontering, fixning af ny top og en dag til montering.2)Bunden er ikke ok, så står den på saugerland fra Suldrup.Saugerland? et stednavn?Suldrup? et stednavn?Jeg forstår slet slet ikke hvad du mener her!