Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 166905 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #285 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 18:55:20 »
Er problemet med at den aflader, er det kommet efter du har skiftet til 1 rems systemet??

At den ikke lader og tilsyneladende ikke pumper vandet ordentligt rundt kunne i mine ører godt lyde somom at generator og vandpumpe ikke bliver trukket ordentligt rundt...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #286 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 19:40:08 »
Den tanke har også strejfet mig, men rent visuelt ser det ok ud. Måske svært at vurdere. Er der nogen måde at teste det på?

Problemet med temperaturmåleren var jo det som startede hele denne tråd, og det var før 1-rem-skiftet. Den har også før afladt batteriet, men det har været ved stilstand. Så vidt jeg ved ikke under kørsel.

Vandpumpen er ny. Men måske kan der være andre grunde til at den ikke køler?

:?:  :?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #287 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 19:43:30 »
Hvad viser den hvis du måler spændingen når du har startet motoren??
Mvh. Morten Trab

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #288 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 19:48:27 »
Du mener på batteriet?
Da jeg havde den i tomgang i forgårs, bemærkede jeg at den faldt. Støt og roligt. Den endte vistnok nede omkring 9 volt. Da jeg målte efter motor var standset, steg voltene langsom til lidt over 11. Alligevel havde den ikke ampere til at starte igen.

Idag var den som nævnt på 9.95 efter motor var stoppet (og efter en halv times kørsel). Har ikke målt efterfølgende.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #289 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 19:53:33 »
Hmmm...Enten er det fordi din generator snurrer for langsomt til at trække laderelæet ellers er generatoren død...

Slukker ladelampen som den plejer??
Mvh. Morten Trab

Mads-kaa

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #290 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 19:58:13 »
Den bedste måde at teste generatoren på er at afmontere alle ledningerne fra generatoren, starte motoren og måle på generatoren. Spændingen skal så helst ligge på 13,5-14,2V. Kan en TD ikke holde sig selv i gang, uden at tømme batteriet?

/Mads

Offline lagoni

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #291 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 20:05:48 »
Citat fra: "BlackChart"

Nej. Jeg gik ud fra at det var fordi den lader på forbrugsbatteriet. Den plejer at slukke efter kort tid. Længere tid hvis jeg har brugt af forbrugsbatteriet. Den slukkede ikke idag, og jeg gik ud fra at forbrugsbatteriet skulle bruge lidt juice efter 5 og en halv uge.

Problemet har dog været der tidligere, også uden forbrugsbatteri tilkoblet!

Hvor sidder laderelæet? Kan det være stået af?

Mads, jeg vil prøve din metode. Det lyder rimelig ligetil. Om den kan holde sig selv igang aner jeg ikke, men det får komme an på en prøve!
 :D

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #292 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 20:15:44 »
Der er flere ting i spil her:

1) Du skal selvf. være sikker på, at dit remtræk til generator og vandpumpe virker. Derfor følgende spg.: Løber generatoren let og frit rundt, når der ikke er rem på? Er remmen tilpas spændt?

2) Du skal have udluftet ordentligt. Læs de tusindfoldige guides her på siden. Der SKAL komme vand ud af udluftningsskruen på køleren, når bilen er varm. Husker du mon at holde omdrejninger på motoren, når du efterfylder i ekspansionstanken ( den store forreste)  og skruer låget på?

3) Du kan ikke holde spænding på. Det kan meget vel have indflydelse på termometerets visning. Termometeret er i bund og grund et voltmeter. Normalvis fodres det konstant med 13-14 V i ene ende og så afgør temperatursensoren, hvor meget stel, det får. MEN er dre kun f.eks. 9 V i enden, ja, så "fortolker" termometeret det som, at det kun får ganske lidt stel og laver en "kold" visning - selvom sensoren gør, som den skal - det er jo i den anden ende, der er hungersnød. Derfor skjal du have spændingen bragt op på normalt niveau.
Når man arbejder i det elektriske system er der ét ord, der står bukket i neon over hele processen: SYSTEMATIK! Første led i systematikken er (og nu kommer der et meget udskældt synspunkt...): Væk med alt nonsens! Eftermonteret dillerdaller i stil med neonlys i undervognen, små fikse røde pærer, der oplyser passagerens ben eller olietryksmålere. Er der eftermonteret kørelys? Ja - right! Gammel mavesur idiot, der skriver! Eller også en, der i alt for mange år har ryddet ovenstående lort ud af lærlingenes biler, når de kom og vrælede over, at "det var fandme noget fucking lort med det strøm..." Selvfølgelig KAN man montere ekstra udstyr - det kræver blot at man stiller mindst samme krav til kvalitet, udførelse og finish, som originalt kram har.
Næste skridt er at finde et multimeter. Så sørger du for at alt (read my lips: ALT) er slukket. Også alt det, du ikke tænker på - kabinelys f.eks. Tag så en pol af batteriet og sæt multimeteret (stillet på Ampere) i mellem batteri og polen. Løber der strøm? Hvis ja, tages sikringerne ud én efter én. Når strømmen stopper, har du fundet kredsen med synderen. Hvis nej, så er det et strømtab, som kun er tilstede, enten når der er tænding på eller når motoren snurrer og så er det mere komplekst. Start lige med de beskrevne trin, så tager vi den derfra. Og forresten: Det bedste måleinstrument, der findes til elektriske fejl er øjnene. Er alle fprbindelser pæne og rene? Er der brændte eller halvknækkede forbindelser og kabler? Er alt nydeligt isoleret ig fornuftigt tilspændt?

Held og lykke!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #293 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 20:20:15 »
HOOOOOOOOLDT!!!

Ikke lade generatoren rotere med uden at være tilsluttet batteri! Den dør af det. Spændingen ræser lige op på 40-50 V og så springer alle dioderne i diodebroen som popkorn. Vil du teste, så brug et andet batteri, som ikke hænger på bilens el-system, men generatoren må ikke have et sekundt uden batteri.
Bedste hilsner

Jarl

Mads-kaa

• Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #294 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 20:22:29 »
Citat fra: "Jarl"
HOOOOOOOOLDT!!!

Ikke lade generatoren rotere med uden at være tilsluttet batteri! Den dør af det. Spændingen ræser lige op på 40-50 V og så springer alle dioderne i diodebroen som popkorn. Vil du teste, så brug et andet batteri, som ikke hænger på bilens el-system, men generatoren må ikke have et sekundt uden batteri.

Sorry, det vidste jeg faktisk ikke! :oops:

/Mads

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #295 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 20:27:31 »
Skide være med det. Men du har jo den rigtige pointe - netop at få de enkelte komponenter isoleret, så man kan finde synderen, og i den forbindelse kunne det være frugtbart at sætte et "eksternt" batteri til generatoren og se, om den opfører sig som den skal.
Bedste hilsner

Jarl

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #296 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 20:28:38 »
Citat fra: "lagoni"
Citat fra: "BlackChart"

Nej. Jeg gik ud fra at det var fordi den lader på forbrugsbatteriet. Den plejer at slukke efter kort tid. Længere tid hvis jeg har brugt af forbrugsbatteriet. Den slukkede ikke idag, og jeg gik ud fra at forbrugsbatteriet skulle bruge lidt juice efter 5 og en halv uge.

Hvis den ikke slukker er det fordi den ikke har aktiveret laderelæet...
Den lader ikke før den lampe er slukket (det troede jeg egentligt den gjorde allerede når den snurrede, men jeg lærte noget andet da jeg målte på min :D Den lader først 14,5v når ladelampen er slukket, ikke et sekund før)...

Altså skal du lige finde en fejl omkring din generator før vi kan afgøre om der er noget galt med resten eller ej :)
Jarl har nemlig helt ret, er der ikke den foreskrevne spænding tilstede i bilen så får du en masse fejlvisninger, selv din tankmåler viser garanteret forkert lige nu :)
Mvh. Morten Trab

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kølesystem igen igen
« Svar #297 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 20:37:43 »
Når nu den har stået så længe så skru diodebroen af bag på generatoren og der et lille ben inde i hullet hvor den sidder som har kontakt med broen . hvis den er irret lader den ikke! Slib med noget sandpapir og samle den igen!

det problem har jeg haft!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #298 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 22:34:47 »
:?  Hej Lagoni.  
         Nu kan du vel køre til lolland i weekenden. :?:   uden lys (måske possionslys) og hvis du hiver forvarmer relæet fra, skulle der vel ikke være noget der bruger strøm, medens du kører. Så må vi håbe, der er så mange kloge hjerner, tilstede, at problemet bliver løst  Jeg skal nok sætte et batteri til opladning, så du kan komme hjem igen.

Ang Udluftning. hvis du åbner for varmen i kabinen. stiller bilen på din bakkede parkeringsplads, med front ned af, og åbner for udluftningskruen, starter motoren, masserer slangerne og efterfylder. tror jeg på du kan få vand op til køleren.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #299 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 22:54:17 »
Citat fra: "poot"
:?  Hej Lagoni.  
         Nu kan du vel køre til lolland i weekenden. :?:   uden lys (måske nærlys) og hvis du hiver laderelæet fra, skulle der vel ikke være noget der bruger strøm, medens du kører. Så må vi håbe, der er så mange kloge hjerner, tilstede, at problemet bliver løst  Jeg skal nok sætte et batteri til opladning, så du kan komme hjem igen.

Ang Udluftning. hvis du åbner for varmen i kabinen. stiller bilen på din bakkede parkeringsplads, med front ned af, og åbner for udluftningskruen, starter motoren, masserer slangerne og efterfylder. tror jeg på du kan få vand op til køleren.

Hilsen Poul

Hvis fronten er nedaf, hvordan bliver det så vand OP til køleren.

Skulle fronten ikke være oppe. ?
Kurt - 25115788