Forfatter Emne: BODIL fra Fyn  (Læst 87426 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline opelhaj

• Hero Member
    • Vis profil
BODIL fra Fyn
« Svar #195 Dato: 16. Marts 2012 kl: 13:02:19 »
hallo drej nu bare den strømfordeler inden lortet springer i luften, den indvendige temp stiger helt sindsygt når den banker... og så kør med de mindre hk indtil du kan få det just 100%
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline opelhaj

• Hero Member
    • Vis profil
BODIL fra Fyn
« Svar #196 Dato: 16. Marts 2012 kl: 13:05:31 »
og så falder tomgang og den starter nemmere... prøv det bare løsen og drej og kør indtil den ikk banker mere
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

thomasfyn

• Gæst
BODIL fra Fyn
« Svar #197 Dato: 16. Marts 2012 kl: 13:24:54 »
Hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg simpelthen så hundeangst for at lave noget galt så den slet ikke kører..

Men hvis jeg skal vove mig ud i noget justering.... Hvad skal jeg så lytte efter??  Tomgangshastig??  eller hvad?

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
BODIL fra Fyn
« Svar #198 Dato: 16. Marts 2012 kl: 15:54:51 »
Hvis man ikke har det i øret, så er det svært at stille tænding på gefühl. Det er en nem sag for drenge fra Gudum og omegn, der har kørt på borede knallerter siden isen trak sig tilbage fra Vestjylland, men for andre, så kan det være svært af afgøre.  Og nu kommer der så lige en prædiken:

Thomas, jeg beundrer dit engagement i T3-verdenen, men hvis du ikke vil ruineres og samtidig gerne vil køre t3 på daglig basis, så tror jeg, at du stiller dig selv bedst ved at kaste dig ud i en lille driftlederuddannelse. Ligegyldigt, hvor søde og hjælpsomme mennesker, man møder her, så er der - at the end of the day - kun én, der kan lave og passe ens bil med den fornødne kærlighed - en selv! Djævlen ligger i detaljen, og det er rigtig fint, at du har fået hjælp til at skifte motor - der er helt sikkert en, som har ydet en fin indsats, men den sidste finish skal også på plads. Jeg ser løse kabler, der dingler rundt oven ventildækslet og multistik, som ikke er fastgjort. Hvor længe mon isoleringen på kablerne holder til motorens vibrationer? Hvis det skal virke på sigt, så skal kabelføringen være i orden - dvs. alt omvikles med selvvulkaniserende tape, fastgøres pænt, og man sikrer, at ledningerne ikke ligger og gnider sig op ad bevægelige dele. Mit ambitionsniveau er, at når jeg forandrer noget originalt til noget uoriginalt, så skal kvalitetsstandarten være den samme eller helst højere. Det får man kun, når man selv pusler om sagerne i ro og mag.
Det første skridt til at blive sin egen driftelder kunne udemærket være at sætte sig ind i tændingsjustering - det er ikke raketvidenskab på en R4. Lån en rep.håndbog til motoren - spørg evt. her - vi er mange, der ligger med mange hyldemeter rep.håndbøger. Sæt dig i sofahjørnet og læs. Lån eller køb en tændingspistol og kast dig ud i det. Der er 24/7 onlinehjælp her, men du er chefen på din bil. Vi vil alle gerne hjælpe, men det hele bliver brudstykker, for der er kun dig, der kan have overblikket. Jeg tror, at du ville blive tryggere, billigere og bedre kørende, hvis du samler handsken op på den måde. Der er intet angreb i dette - det er venligt ment af en ærligt hjerte og over 20 års erfaring med T3.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

thomasfyn

• Gæst
BODIL fra Fyn
« Svar #199 Dato: 16. Marts 2012 kl: 21:36:39 »
Ja jeg må klart blive klogere på motor..

Kørte ca. 60.000 km i min gamle bus, uden nedbrud og det må sgu da være muligt igen at få en driftsikker T3..

thomasfyn

• Gæst
BODIL fra Fyn
« Svar #200 Dato: 17. Marts 2012 kl: 12:05:52 »
Efter telefonisk vejledning og opmundring fra A.Jespersen, har jeg nu forsøgt at justere tændingen..

Først finde højeste tomgang, derefter arbejde modsat i små bidder til tændingsbanken forsvinder.. Mange prøveture, mere justering og om igen...

Jeg fornemmer en forbedring i tomgang og tændingsbamken er reduceret men ikke helt væk... SKAL tændingsbanken HELT væk??

Den vil stadig ikke starte når den er varm, hvad sidder der evt. af følere som kunne lave noget kludder for mig??

Offline Jønne Ukendt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
BODIL fra Fyn
« Svar #201 Dato: 17. Marts 2012 kl: 14:35:25 »
Bare en tanke. Bilen som motoren kommer fra er en Passat 1.6 fra 89. Når nogen så lægger en 1.8 motor i
 samme bil har de så også skiftet boksen? Eller kan det hjælpe at finde den rigtige boks?

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

thomasfyn

• Gæst
BODIL fra Fyn
« Svar #202 Dato: 17. Marts 2012 kl: 15:03:11 »
Ved det ikke jønne - findes den rigtige box??

thomasfyn

• Gæst
BODIL fra Fyn
« Svar #203 Dato: 17. Marts 2012 kl: 15:05:11 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg tror, Thomas, at det kunne være ret frugtbart, hvis du tog en skruetrækker eller et stemmejern og kradsede rent, så man kunne se blokkens kode.

Efter skraberi, fileri og grundig vask kan jeg nu konstatere at blokkens koder er : [size=24]EV[/size]

Offline Jønne Ukendt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
BODIL fra Fyn
« Svar #204 Dato: 17. Marts 2012 kl: 15:38:06 »
På forrige side har vw madsen skrevet alt hvad der er værd at vide om EV motoren. Så kan det tjekkes om
 strømfordeler og boks er de rigtige.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
BODIL fra Fyn
« Svar #205 Dato: 17. Marts 2012 kl: 16:44:58 »
Ifølge en meget pålidelig onkel har EV ligget i G2 fra januar 84 til juli 85 og i Jetta fra august 85 til juli 86. Til gengæld har den aldrig ligget i Passat, hvorfor den må være implanteret efterfølgende. Det styrker JUs teori, om at boksen måske ikke er der rette til motoren. Men noget kunne måske tyde på, at der er lavet mere hybridhejs, for EV er jo den oprindelige GTI motor med 112 hk, og den er mig bekendt født med K-Jetronic indsprøjtning. Det er ikke den indsprøjtning, der sidder på din bil - det er helt klart en MonoJetronic eller en MonoMotronic, så noget kreativitet er der udvist. Det betyder dog, at styreboksen sikkert passer sammen med indsprøjtningen, men om den kan magte en så højtkomprimeret motor (1:10), tør jeg ikke sige.

Ved vi, at motoren på noget tidspunkt har kørt ordentligt med det indsprøjtnings-set-up, der er bygget på?
Bedste hilsner

Jarl

thomasfyn

• Gæst
BODIL fra Fyn
« Svar #206 Dato: 17. Marts 2012 kl: 19:32:03 »
Jarl, vi ved at motoren har kørt i denne sammensætning, men vi ved intet om hvordan den har kørt..

Med motoren sammensat som nu, ville jeg så kunne sætte den "rigtige" box og strømfordeler på, og forvente en anderledes/bedre motor gang/ydelse... eller ville det ikke virke sammen??

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
BODIL fra Fyn
« Svar #207 Dato: 17. Marts 2012 kl: 20:17:34 »
Det er et åbent spørgsmål, men det er vel næsten nødvendigt at prøve, for nu ligger den der jo. Mit forslag ville være at udstyre den totalt som en MonoJetronic - dvs. med den nuværende box, den nuværende indsprøjtninmg og den passende strømfordeler (ved vi, hvilken der er på nu?) samt de tilhørende sensorer. Men der er ingen garanti, for hardwaren er anderledes - din blok er en højkomprimeret GTI-blok, og jeg aner ikke, om MonoJetronic kan håndtere den, og jeg ved heller ikke, om den vil justere tænding korrekt, for dels "tror" boxen, at slaglængden er kortere (og det tilpasser den tændingstidspunktet efter), og dels "tror" den, at kompressionen er lavere, og det får den til at være mere gavmild med tændingsavancering.
I dit sted ville jeg opsøge en rutineret R4-mand og se, om han kan trylle med sagerne - det er sikkert ikke umuligt, men lidt kreativitet er påkrævet, tror jeg.

Selvom vi ikke ved, hvordan motoren har kørt, ved vi så, om den har kørt uden at tændingsbanke?

Kunne du måske skyde lidt mere video af motoren - også så man kan høre tændingsbanken? Jeg spørger, så vi er helt sikre på, at det faktisk er det, vi hører og ikke noget andet, som eksempelvis en skramlende udstødning.
Bedste hilsner

Jarl

thomasfyn

• Gæst
BODIL fra Fyn
« Svar #208 Dato: 17. Marts 2012 kl: 20:34:18 »
OK tak for input

Ser mig selv slået tilbage til Ground Zero - Ohh Gud..

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
BODIL fra Fyn
« Svar #209 Dato: 17. Marts 2012 kl: 21:51:49 »
Håber da ikke at du skal have endnu en ØV! oplevelse :( Fa'me surt at du skal bøvle sådan...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan